یکی از عواملی که می‌تواند منجر به خرابی و پوسیدگی دندان‌ها شود، تشکیل جرم بر روی آنها است. معمولاً جرم علاوه بر ایجاد مشکلات متعدد، می‌تواند منجر به ایجاد بوی بد دهان شود که باید جرم گیری دندان را انجام دهید. همچنین وجود جرم می‌تواند ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

به طور کلی زمانی که جرم بر روی دندان تشکیل می‌شود، با شستشوی مداوم هم از بین نمی‌رود. به همین دلیل نیاز است تا با مراجعه به مطب دندانپزشک و یا کلینک تخصصی دندانپزشکی، اقدام به جرم گیری دندان کنید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر بلندیان می‌تواند به شما کمک کند تا با استفاده از مدرن‌ترین روش‌های روز دنیا، دندان‌های زیبا و بدون جرم داشته باشید.

جرم دندان چگونه تشکیل می شود؟

احتمالاً این سوال برای شما هم به وجود آمده که جرم چگونه بر روی دندان‌ها تشکیل می‌شود و ظاهر آنها را تغییر می‌دهد؟

جرم دندان در واقع همان باکتری و میکروب‌هایی است که بر اثر خوردن غذا، بر روی دندان تشکیل می‌شود. جرم و یا پلاک‌های میکروبی، در صورتی که فرد به طور منظم و مداوم دندان‌های خود را مسواک کند، تشکیل نخواهد شد، اما زمانی که بهداشت دهان و دندان در وضعیت مناسبی نباشد، به مرور زمان رنگ دندان‌ها تغییر خواهد کرد و در بخش پایینی دندان‌ها یک بافت اضافه تشکیل خواهد شد.

در واقع این بافت اضافه همان جرم‌هایی است که به مرور زمان سفت و محکم می‌شوند و دیگر نمی‌توان با استفاده از روش‌های خانگی آنها را از روی دندان حذف کرد. همچنین توجه داشته باشید که جرم دندان به مرور زمان می‌تواند باعث از بین رفتن بخشی از لثه و آسیب به دندان و ریشه آن شود، به طوری که در بلند مدت دندان‌ها لق می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا برای پیشگیری از مشکلات احتمالی ناشی از وجود جرم بر روی دندان، حتماً در زمان مناسب با مراجعه به دندانپزشک برای جرم‌گیری دندان‌های خود اقدام کنید.

جرم گیری دندان
جرم گیری دندان

جرم گیری دندان با چه روش هایی انجام می شود؟

در گذشته جرم‌گیری دندان تنها با یک روش انجام می‌گرفت، اما با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی روش دیگری برای جرمگیری دندان ارائه شد. در حال حاضر دو روش برای جرم گیری وجود دارد که شامل موارد زیر است:

جرم گیری دندان با کمک ابزارهای دستی

این روش که از گذشته تاکنون برای جرم گیری دندان استفاده می‌شود، یک راهکار رایج برای حذف جرم‌هایی است که در اطراف دندان رسوب کرده‌اند. در این روش دندانپزشک سعی می‌کند تا با کمک وسیله‌های ساده دندانپزشکی، جرم را از دندان جدا کند.

همچنین ممکن است در برخی نقاط، دندانپزشک با کمک حس لامسه جرم موجود بر روی دندان را تشخیص دهد و اقدام به حذف آن کند.

جرم گیری با روش اولتراسونیک

جرمگیری دندان با روش اولتراسونیک یک راهکار نوین در علم پزشکی است که کمک می‌کند تا بتوان به سادگی و با دقت بیشتری جرم‌های موجود بر روی دندان را از بین برد. دستگاه اولتراسونیک دارای یک سر فلزی است که با ایجاد لرزش‌های ملایم کمک می‌کند تا جرم‌های موجود بر روی دندان‌ها از بین بروند. البته در زمانی که سر فلزی بر روی دندان قرار می‌گیرد، برای پیشگیری از داغ شدن دندان بر روی آن آب می‌ریزند. جرم گیری با روش اولتراسونیک می‌تواند یک راهکار موثر و دقیق برای از بین بردن میکروب و باکتری‌های است که بر روی دندان رسوب کرده‌اند.

جرم گیری دندان شامل چه مراحلی است؟

جرم گیری دندان مانند سایر روش‌های درمانی و زیبایی در دنیای دندانپزشکی، از مراحل مختلفی تشکیل شده است که این مراحل شامل موارد زیر است:

جرم گیری دندان

همان طور که در بخش قبل به آن اشاره شد، جرم گیری با دو روش انجام می‌شود. گاهی اینکه از کدام روش برای جرم‌گیری دندان استفاده شود، به تشخیص دندانپزشک مربوط است، اما گاهی نیز خود بیمار می‌تواند روش مورد نظر خود را برای جرمگیری دندان انتخاب کند.

کورتاژ لثه

پس از انجام جرم‌گیری نوبت به انجام کورتاژ لثه می‌رسد. کورتاژ لثه در واقع شامل حذف بخش‌های آسیب دیده لثه است که در برخی از موارد ممکن است عفونی شده باشد. کوتاژ لثه کمک می‌کند تا بتواند با استفاده از لیزر، بخش‌های آسیب دیده لثه را حذف کرد تا از خراب شدن بافت‌های اطراف نیز پیشگیری شود. البته توجه داشته باشید که بافت‌هایی که با کمک لیزر حذف می‌شوند، بسیار سریع ترمیم خواهند شد.

بروساژ دندان

بروساژ دندان را می‌توان به عنوان راهکاری برای افزایش زیبایی رنگ و سطح دندان معرفی کرد. معمولاً پس از انجام عمل جرم گیری با قرار دادن یک خمیر مخصوص بر روی دندان‌ها و استفاده از یک برس که قابلیت چرخش دارد، سعی می‌شود تا لکه‌های موجود بر روی دندان‌ها از بین برود و سطح آنها سفید و براق شود.

البته بروساژ دندان را می‌توان در بازه‌های زمانی مشخص انجام داد، زیرا این کار علاوه بر حفظ زیبایی دندان، می‌تواند از ایجاد جرم و لکه‌های رنگی بر روی پوست پیشگیری کرد.

جرم گیری دندان با کمک لیزر

یکی از روش‌های موثر برای حذف جرم‌های موجود در اطراف دندان‌ها، جرم گیری با کمک لیزر است. در واقع لیزر را می‌توان هم به عنوان یک روش درمانی برای از بین بردن جرم دندان معرفی کرد و هم یک راهکار موثر برای پیشگیری از ایجاد پلاک و جرم در اطراف دندان‌ها.

جرم گیری دندان چه عوارضی دارد؟

جرم گیری دندان نیز مانند سایر عمل‌های درمانی و زیبایی می‌تواند با عوارضی همراه باشد که البته تخصص و تبحر دندانپزشک می‌تواند بسیاری از این عوارض را کاهش دهد یا از بین ببرد.

به طور کلی این احتمال وجود دارد که پس از انجام جرم‌گیری دندان، لثه کمی دچار خون‌ریزی شود. در چنین مواردی معمولا دندانپزشک فیبرهای حاوی آنتی‌بیوتیک بر روی لثه قرار می‌دهد.

اگر بیمار از قبل به عفونت لثه مبتلا باشد، دندانپزشک سعی می‌کند تا با تجویز داروهای آنتی‌بیوتیک، از بروز مشکلات جدی پیشگیری کند.
البته ممکن است اکثر بیماران پس از انجام جرم گیری دندان، به مدت چند روز با مشکلات زیر مواجه شوند:

  • احساس درد
  • احساس تورم
  • حساسیت بیش از حد دندان‌ها نسبت به مایعات سرد و گرم
  • کمی خون‌ریزی در ناحیه لثه

امروزه جرم گیری دندان یک راهکار بسیار ساده برای حفظ سلامت دهان و دندان است که می‌تواند منجر به افزایش طول عمر دندان‌ها نیز شود. اگر می‌خواهید تا دندان‌هایی سالم و بدون جرم داشته باشید، حتماً در زمان مناسب به دندانپزشک متخصص و یا کلینیک معتبر دندانپزشکی مراجعه کنید.

هزینه جرم گیری چه قدر است؟

قیمت جرم گیری برای دندان به موارد مختلفی بستگی دارد. برای دریافت هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دندانپزشکی ما به شماره ۲۲۶۵۸۲۳۱-۰۲۱ یا ۰۹۳۰۲۵۴۵۲۸۴ تماس بگیرید یا در واتس‌اپ پیام ارسال کنید.

آیا جرم گیری کردن باعث لق شدن دندان میشود؟

خیر. جرم گیری باعث ضعیف یا لق شدن دندانها نمیشود و این تصویر اشتباهی است که برخی از مردم دارند.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *