محتوای این مطلب

گاهی به دلایل متعددی پیش می‌آید که ما یک یا چندین دندان خود را از دست می‌دهیم که جای خالی این دندان‌ها بسیار ناخوشایند است. امروزه برای رفع عدم اعتماد به نفس برای جای خالی این دندان‌ها، از ایمپلنت دندان استفاده می‌کنند. دندان‌های جایگزین شده توسط ایمپلنت، با دندان‌های طبیعی تفاوتی ندارند و بسیار زیبا و مرتب می‌باشند. در این مقاله در مورد انواع ایمپلنت دندان، روش‌های انجام، مراقبت‌های بعد از انجام آن و مواردی دیگر توضیح دادیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان همان کاشتن دندان است که دندان بر روی استخوان فک کاشته می‌شود و پایه محکمی برای پروتزهای دندانی است. قبل از انجام ایمپلنت، باید شرایط دهان و دندان و فک فرد به طور کامل بررسی شود و دندانپزشک باید از استحکام لثه و استخوان فک اطمینان پیدا کند. این روش معمولاً برای افرادی که دارای سن بالا هستند، مناسب نیست زیرا ممکن است که دچار تحلیل لثه شده باشند.

ساختار ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان دارای سه قسمت پایه یا همان فیکسچر، تکیه گاه یا اباتمنت (Abutment) و تاج دندان است. هر یک از این قسمت‌ها در مراحل مختلف ایمپلنت کاربرد دارند. فیکسچر را در استخوان فک قرار می‌دهند تا در جای خود جوش بخورد. پایه ایمپلنت بر روی فیکسچر قرار می‌گیرد و تاج دندان بعد از ساخته شدن در لابراتوار، بر روی اباتمنت نصب می‌شود.

ساختار ایمپلنت دندان
ساختار ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت

  • ایمپلنت ساب پریواستیل یا ایمپلنت درون کاشتی
  • ایمپلنت اندواستیل یا ایمپلنت فرو رونده
  • ایمپلنت با چهارچوب راموس

دلایل نیاز به ایمپلنت دندان

افراد زیادی به ایمپلنت کردن دندان نیاز دارند که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم داشت:

  • لثه‌هایی که بدون دندان برای مدتی باقی بمانند، تحلیل می‌روند و نمای ظاهری بسیار بدی پیدا می‌کنند.
  • افرادی که دندان ندارند و برای جویدن غذا مشکل دارند.
  • کاهش اعتماد به نفس و نارضایتی از جای خالی دندان‌ها.
  • فشار نامتوازن بر روی دندان‌ها.

چه افرادی نمیتوانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که شرایط زیر را دارید، توصیه می‌کنیم که از ایمپلنت استفاده نکنید یا اینکه با پزشک مشورت کنید:

  • کسانی که در ناحیه لثه دارای عفونت شدید هستند.
  • افرادی که در دوره‌های شیمی درمانی و پرتو درمانی قرار دارند.
  • اشخاصی که بیماری زمینه‌ای کنترل نشده مانند دیابت شدید دارند.
  • افرادی که استعمال دخانیات انجام می‌دهند و قصد ترک این موارد را ندارند.
  • اشخاصی که به انواع بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستند و داروهای خاص مصرف می‌کنند.

آیا نیاز به ایمپلنت دندان در تهران دارید؟ برای مشاوره رایگان یا دریافت نوبت با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر پانته‌آ بلندیان به شماره 09302545284 تماس بگیرید.

مزایای و معایب ایمپلنت دندان

ایمپلنت دارای مزایا و معایبی به شرح زیر است:

حفظ دندانهای مجاور

ایمپلنت در بیشتر مواقع در رقابت با بریج بر روی دندانهای طبیعی قرار خواهد گرفت. با این وجود، مزیتهای بسیار زیادی دارد، زیرا یک راه حل مستقل است. ایمپلنت نه فقط جایگزین دندان از دست رفته خواهد شد، بلکه به شکل غیرمستقیم طول عمر دندانهای مجاور را نیز افزایش خواهد داد. افزون بر این، مشکلاتی نظیر پوسیدگی، شکستگی، لق شدن، آبسه و غیره که دندان مجاور ایمپلنت را متأثر از خود می‌کند، اثری بر آن نخواهد داشت و مشکلات ایمپلنت نیز موجب تخریب در دندانهای جانبی نخواهد شد.

ماندگاری بالا

یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین مزیتهای ایمپلنت، بالا بودن ماندگاری ایمپلنت دندان است، به نحوی که یک نوع درمان دائمی در نظر گرفته می‌شود. چنانچه فرد پس از درمان خود به شکل اصولی به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کند، می‌توان طول عمری در حدود 25 سال را برای ایمپلنت به کار گذاشته شده توسط بهترین پزشک ایمپلنت در تهران پیش بینی کرد.

عملکردی شبیه دندانهای طبیعی

ایمپلنت با پر کردن جای خالی دندانهای از دست رفته، می‌تواند مشکلاتی که در هنگام غذا خوردن و یا صحبت کردن برای فرد به وجود می‌آید را برطرف کند. اشخاصی که این درمان را انجام دادند، در قیاس با افرادی که هنوز اقدامی برای جایگزینی دندان از دست رفته خود نکرده‌اند، عمل جویدن غذا را بهتر انجام می‌دهند در نتیجه با مشکلات گوارشی کمتر مواجه می‌شوند.

حفظ تعادل فک

در صورت از دست دادن دندان اگر جایگزینی سریع انجام نشود، باعث از دست رفتن سایر دندان‌ها می‌شود. جایگزینی آن با ایمپلنت سبب حفظ تعادل در فک می‌شود. عدم جایگزینی دندان مشکلات قابل ملاحظه‌ای را در پی خواهد داشت که به سرعت ظاهر می‌شوند، زیرا دندان‌ها واحدهای مستقل از یکدیگر نیستند. آنها قسمتی از یک سیستم پیچیده در حفظ تعادل فک هستند که در آن هر دندان نقش بسزایی را برعهده دارد. زمانی که دندان‌های شما آسیب ببینند و احتمال دچار افتادگی صورت شوید که باعث پیری زودرس می‌شود.

هزینه بالا

با وجود اینکه گران قیمت بودن و بالا بودن هزینه ایمپلنت دندان از معایب آن شناخته می‌شود، اما با توجه به تمام مزایایی که دارد و دائمی بودن آن می‌توان در بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران با قیمتی منصفانه و مقرون به صرفه با توجه به کیفیت و خدمات ارائه شده ایمپلنت دندان را انجام داد. چنانچه شما از هر کدام از متدهای جایگزینی دندان از دست رفته نظیر بریج، کاشت دندان و… استفاده کرده باشید، امکان دارد در فواصل زمانی کوتاه مدت احتیاج به تعویض و یا برطرف کردن مشکلات آنها پیدا کرده باشید، در نتیجه می‌بایست هزینه‌ای بیشتری پرداخت کنید. چنانچه هزینه‌های جانبی سایر روش‌های مشابه با این درمان را مورد بررسی قرار دهید، متوجه می‌شوید که این هزینه در طولانی مدت به سود شما خواهد بود.

احتمال انجام بیش از یک جراحی

کاشت ایمپلنت دندان احتیاجی به داشتن تراکم استخوان کافی دارد. چنانچه فک شما از این تراکم برخوردار نباشد، جراحی لیفت سینوس و یا پیوند استخوان برای جبران این کمبود اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

دوران بهبودی طولانی

از سایر معایب جراحی ایمپلنت دندان داشتن دوران بهبودی طولانی مدت است. به طور معمول با نظر به شرایط و وضعیت بیمار، حدود 3 تا 6 ماه زمان نیاز است تا استخوان فک با پایه ایمپلنت دندان جوش بخورد.

    کاشت ایمپلنت دندان چگونه انجام میشود؟

    بعد از مراحل تصویربرداری دهان و دندان، دندانپزشک برشی در ناحیه لثه ایجاد می‌کند. این برش برای این انجام می‌شود که جراح به استخوان فک دسترسی پیدا کند. در مرحله بعدی یک سوراخ در استخوان ایجاد می‌شود و پایه ایمپلنت در این قسمت جای گذاری می‌گردد. ممکن است در این مرحله نیاز باشد تا یک مرتبه دیگر تصویربرداری فک و دهان انجام شود تا اطمینان حاصل گردد که پایه ایمپلنت در جای خود قرار گرفته و مستحکم شده است. در مرحله بعدی بخیه‌ها مجدد بررسی می‌گردد و بعد از آماده شدن دندان‌های پروتزی، در جایگاه خود قرار داده می‌شوند.

    مراحل انجام ایمپلنت دندان

    بعد از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان چه اتفاقی می افتد؟

    بعد از اینکه ایمپلنت به استخوان فک جوش خورد و ترمیم شد، بیحسی موضعی در لثه استفاده می‌شود و برش کوچکی در این ناحیه ایجاد می‌گردد. در مرحله بعدی، دندانپزشک پیچ محافظ را از روی ایمپلنت بر می‌دارد و یک سر فلزی به یک سیلندر کوچک را به جای آن پیچ قرار می‌دهد. این سر فلزی در بالای لثه‌های بیمار و در محل دندان‌ها قرار می‌گیرد. دندان‌های آماده شده نیز بر روی این ناحیه قرار می‌گیرند.

    اگر ایمپلنت دندان به خوبی جوش نخورد چه اتفاقی می افتد؟

    در مرحله اول باید ایمپلنت از دهان خارج شود و ایمپلنت دیگری جایگزین آن گردد.

    ایمپلنت از استخوان خارج می‌شود و از پیوند استخوان برای ناحیه خالی استفاده می‌شود. این ناحیه برای چندین ماه زمان لازم دارد که ترمیم شود. در صورتی که از ایمپلنت‌های یک مرحله‌ای استفاده شده باشد، نیازی به جراحی دوم نیست زیرا سر آنها از دهان قابل مشاهده است.

    در چه سنی می‌توان از ایمپلنت دندان استفاده کرد؟

    برای اینکه یک شخص بتواند از ایمپلنت دندان استفاده کند، باید به سن بلوغ رسیده باشد تا رشد و بلوغ استخوانی او کامل شده باشد. در واقع همه افراد بعد از سن 18 سالگی می‌توانند از این روش درمانی بهره ببرند. ایمپلنت دندان برای کودکان مناسب نیست زیرا رشد فک و استخوان کامل نشده است. البته ناگفته نماند که تمامی افرادی که قصد دارند ایمپلنت دندان انجام دهند، باید لثه‌های سالم داشته باشند و در این ناحیه هیچگونه عفونتی وجود نداشته باشد.

    معروفترین جنس ایمپلنت دندان

    اغلب ایمپلنت‌های دندان از جنس فلز تیتانیوم هستند. به طور کلی این فلز دارای سازگاری بسیار بالایی با بدن است، بنابراین استفاده از این نوع ایمپلنت کاملاً ایده‌آل است. همچنین تیتانیوم دارای خاصیت ضد مغناطیسی بوده و در برابر اکسیژن و نمک، واکنش نشان نمی‌دهد. این نوع فلز به این دلیل انتخاب شده است که هیچگونه ضرری برای فرد نداشته و بدن انسان به عنوان یک جسم خارجی آن را پس نمی‌زند.

    بهترین مارک ایمپلنت

    ایمپلنت‌های دندان دارای برندهای متعددی هستند که هر یک دارای هزینه متفاوتی است:

    • ایمپلنت استرا
    • ایمپلنت کره‌ای
    • ایمپلنت سوییس پلاس

    البته برندهای معتبر و با کیفیت بسیار دیگری وجود دارد که برخی از دندانپزشکان از آنها استفاده می‌کنند.

    آیا میتوان از پیوند استخوان همزمان با ایمپلنت دندان استفاده کرد؟

    ایمپلنت دندان در مدت زمان حدود یک ساعت انجام می‌گیرد که میزان درد و ناراحتی به تحمل فرد بستگی دارد. زمانی که ایمپلنت دندان در دندان‌های جلویی کاشته شود، جراح و دندانپزشک از تکنیک پیوند استخوان و پل موقت استفاده می‌کند تا فاصله میان دندان‌ها را پر می‌کنند.

    اقدامات بعد از ایمپلنت دندان

    یکی از مهمترین اقداماتی که باید بعد از انجام تکنیک‌های زیبایی و درمانی در نظر گرفته شود، اقدامات و مراقبت‌های بعد از آن است. برخی از اقدامات مربوط به بعد از کاشت ایمپلنت عبارتند از:

    • داروهای آنتی‌بیوتیکی تجویزی توسط دندانپزشک باید به موقع استفاده شوند و به طور خودسرانه مصرف آنها متوقف نشود.
    • استعمال دخانیات موجب خونریزی در لثه می‌شود، بنابراین نباید از این موارد استفاده کنید.
    • بهداشت دهان و دندان را بیش از پیش رعایت کنید تا عفونت و باکتری در دهان ایجاد نشود.
    • برای کشیدن بخیه‌ها در روز تعیین شده که حدود 7 روز بعد است، باید مراجعه کنید.
    • از غذاهای نرم و رقیق استفاده کنید تا به ایمپلنت و لثه آسیب وارد نشود.
    • ایمپلنت کاشته شده خود را دست کاری نکنید.
    • ترشحات دهان خود را با فشار به بیرون نریزید.
    • برای نوشیدن مایعات از نی استفاده کنید.

    عوارض و خطرات ایمپلنت دندان

    برخی از خطرات یا عوارض ایمپلنت عبارت‌اند از:

    • خونریزی در لثه و دهان بعد از ایمپلنت دندان بسیار طبیعی است که بعد از مدتی برطرف خواهد شد.
    • بیمار باید توصیه‌های دندانپزشک خود را به درستی انجام دهد تا احتمال عفونت به وجود نیاید.
    • آسیب به اعصاب سینوس‌ها از مهمترین عوارض این تکنیک است که اگر به بهترین جراح دندانپزشک مراجعه کنید، این احتمال به حداقل‌ترین اندازه می‌رسد.

    هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

    هزینه ایمپلنت دندان همیشه برای افراد علاقمند مهم است. میزان هزینه ایمپلنت دندان برای افراد متفاوت است زیرا ممکن است نیاز به جراحی پیوند استخوان باشد و یا نیاز به بالا بردن سینوس‌ها باشد. همچنین اینکه چه تعداد ایمپلنت نیاز به انجام باشد، بر میزان هزینه بستگی دارد.

    عوامل موثر بر هزینه ایمپلنت دندان

    در این بخش به عواملی اشاره خواهیم داشت که تاثیر قابل توجهی بر میزان هزینه ایمپلنت دندان خواهند گذاشت:

    • کیفیت ایمپلنت
    • نوع ایمپلنت دندان
    • تعداد ایمپلنت دندان
    • وضعیت دهان فرد
    • تجربه دندانپزشک
    • پیوند استخوان دندان
    • هزینه‌های مربوط به عکس‌برداری
    • موارد استفاده در کاشت ایمپلنت

    هزینه پیوند استخوان حین کاشت ایمپلنت

    در صورتی که شخص، دندان خود را از دست داده باشد باید برای جایگزینی دندان، از تکنیک پیوند استخوان استفاده کرد. هزینه‌های پیوند استخوان نسبت به ایمپلنت دندان تا حدودی بیشتر بوده و به عنوان یک هزینه اضافی در روند انجام این کار تلقی می‌شود.

    آیا انجام ایمپلنت درد دارد؟

    افرادی که به انجام این روش علاقمند هستند، اطلاع دارند که این تکنیک با درد همراه است و به همین دلیل در ابتدای کار، قبل از انجام هر یک از مراحل، بیحسی موضعی استفاده می‌شود. بعد از انجام آن ممکن است تا حدودی درد داشته باشید و باید آن را با مسکن و داروهای ضد درد برطرف نمایید.

    علت پس زدن ایمپلنت دندان

    دندانپزشک ابتدا باید علت پس زدن ایمپلنت دندان را شناسایی کند. اگر ایمپلنت دندان در مدت زمان کوتاهی دچار پس زدگی شود، به این معنا است که ایمپلنت دندان ناموفق بوده و باید دوره بهبودی برای این کار گذاشته شود. مهمترین عاملی که نشان دهنده این نوع واکنش برای تکنیک ایمپلنت می‌باشد، این است که بدن این جسم را به عنوان یک جسم خارجی تلقی کرده و در طی مقابله بدن با آن، پس زده می‌شود.

    گاهی ایمپلنت به طور کامل نصب موفقی داشته و بعد از مدت زمان بسیاری توسط بدن پس زده می‌شود. حال علت این موضوع چیست؟ به طور کلی اگر ایمپلنت‌ها بعد از دوره بهبودی و مدت زمان طولانی دچار مشکل شوند و پس زده شوند، به این معناست که بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشده است. این مورد بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که از موارد دخانیاتی استفاده می‌کنند. همانطور که بیان شد، گاهی علل پس زدن ایمپلنت دندان بسیار ساده‌تر از چیزی است که تصور دارید. در برخی موارد، دلایل گسترده‌تری مانند شکستن ایمپلنت و مشکلات این چنینی یا حتی کاهش تراکم استخوان از دلایل پس زدن ایمپلنت دندان بشمار می‌روند. در صورتی که این مشکل به وجود آید، از تکنیک پیوند استخوان برای برطرف‌سازی نواقص استفاده می‌کنند.

    واکنش حساسیتی بدن به ایمپلنت

    واکنش‌های آلرژیک، پایه‌های ایمپلنت را پس زده و آنها را دچار آسیب می‌کنند. آلیاژ بکار برده شده در ایمپلنت معمولاً در افراد ایجاد حساسیت نخواهد کرد اما در بعضی اشخاص به طور محدود، التهاب و تورم و همچنین حساسیت شدید ایجاد خواهد کرد. در صورتی که پس زدن ایمپلنت با علت این نوع واکنش‌ها باشد، دندانپزشک بدون هدر دادن زمان، پایه ایمپلنت را از دهان خارج می‌کند.

    عفونت بعد از کاشت ایمپلنت

    در مواقعی، تورم نشان دهنده وجود عفونت بوده و باید در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود. بیماری‌های خود ایمنی و استعمال دخانیات، از مهمترین فاکتورهای ایجاد عفونت در روند کاشت ایمپلنت دندان بشمار می‌روند. برای جلوگیری از ایجاد عفونت، باید به دندانپزشک مراجعه داشته باشید و از این مورد غافل نشوید.

    جابجایی میکرو در ایمپلنت دندان

    این نوع مشکل معمولاً بعد از کاشت ایمپلنت فوری ایجاد می‌شود. به طور کلی اگر بهبودی کامل بعد از جایگذاری پایه ایمپلنت برقرار نشود، احتمال جابجایی میکرو در پایه ایمپلنت دندان نیز وجود دارد که در نهایت دندانپزشک مجبور به خارج کردن پایه ایمپلنت کاشته شده، می‌شود.

    برای انجام ایمپلنت دندان چه کار کنیم؟

    برای ایمپلنت دندان در تهران و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کلینیک تخصصی دکتر پانته‌آ بلندیان به شماره 09302545284 تماس بگیرید.

    به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
    [تعداد امتیازها 9 عدد و میانگین امتیازها 5]

    4 نظر

      • سلام خانم یوسفی وقت بخیر
        لطفاً برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه یا مشاوره ایمپلنت یا دریافت نوبت با کلینیک ما به شماره ۰۹۳۰۲۵۴۵۲۸۴ تماس بگیرید.
        با تشکر

    • سلام
      آیا برای انجام ایمپلنت نیاز به بیهوشی هست؟ من شاغل هستم. آیا بعد از اینکه ایمپلنت انجام دادین میتونم سر کار بروم یا باید مرخصی بگیرم؟
      ممنون

      • سلام وقت بخیر
        خیر. نیاز به بیهوشی نیست. با بیحسی انجام میشود. معمولاً مشکلی پیش نمی آید و خیلی کم پیش می آید که نیاز به مرخصی باشد.
        موفق باشید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *