جراحی دندان یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی در علم دندانپزشکی است. گاهی شرایط دندان به شکلی است که دندانپزشک نمی‌تواند آن را بکشد. در چنین شرایطی تنها راهکار برای درمان و خارج کردن دندان، جراحی دندان است.

متاسفانه بسیاری از افراد ترس و نگرانی بسیار زیادی نسبت به جراحی دندان دارند، اما نیاز است تا بدانید که جراحی دندان یک عمل بسیار ساده است که نیاز به بستری و بیهوشی ندارد، و در نتیجه فرد پس از انجام جراحی دندان می‌تواند به طور عادی به انجام فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد.

چه زمان نیاز به جراحی دندان است؟

به طور کلی دندانپزشکان سعی می‌کنند تا به جای جراحی و پاره کردن لثه، دندان را بکشند، اما در برخی از موارد ممکن است دیگر نتوان به سادگی تمام بخش‌های دندان را از لثه و استخوان فک خارج کرد. به مثال‌های زیر توجه کنید:

دندان هایی که تاج آنها از بین رفته است

متاسفانه گاهی پوسیدگی و خرابی دندان به حدی است که تاج دندان به طور کلی از بین رفته، و تنها ریشه دندان در استخوان فک باقی مانده است. در چنین مواردی نیاز است تا بیمار با مراجعه به جراح دندانپزشک، روند درمان خود را آغاز کند.

معمولا زمانی که ریشه دندان در استخوان فک باقی مانده باشد، جراح چاره‌ای جز خارج کردن ریشه دندان با ایجاد شکاف بر روی لثه ندارد. البته گاهی نیز ممکن است پس از کشیدن دندان به دلیل برش‌های که بر روی لثه ایجاد می‌شود، بیمار کمی خون‌ریزی بیشتری نسب به کشیدن دندان تجربه کند.

جراحی دندان در تهران
جراحی دندان در تهران

دندان های نهفته

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که یک دندان مانند دندان عقل به صورت نهفته در درون استخوان فک باقی می‌ماند و رشد نمی‌کند. معمولا زمانی که دندان نهفته باعث ایجاد فشار به سایر دندان‌ها شود، و یا منجر به از بین رفتن نظم میان دندان‌های مجاور خواهد شد. در این شرایط نیاز است تا دندان با روش جراحی، توسط متخصص دندانپزشک در تهران از درون استخوان فک خارج شود.

اغلب برای جراحی دندان‌های نهفته شکاف عمیقی بر روی سطح لثه ایجاد می‌شود، در نتیجه پس از خارج کردن دندان نیاز به بخیه است تا از ایجاد خون‌ریزی پیشگیری شود.

دندان هایی که در حین کشیدن می شکنند

در بسیاری از موارد این احتمال وجود دارد که به دلیل پوسیدگی بیش از حد دندان، و یا داشتن ریشه‌های بسیار محکم و یا عدم تبحر دندانپزشک، در حین کشیدن دندان بخشی از آن در استخوان فک باقی بماند. در چنین شرایطی اگر دندانپزشک دارای تخصص جراحی باشد، به طور هم زمان می‌تواند با انجام عمل جراحی، بخش‌های باقی مانده دندان را به طور کامل از استخوان فک و لثه خارج کند.

به این مورد توجه داشته باشید که تبحر و تخصص دندانپزشک می‌تواند تاثیر بسیار بالایی بر کاهش مشکلات و عوارض ناشی از کشیدن و جراحی دندان داشته باشد. می‌توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر بلندیان از خدمات ویژه‌ای در حوزه دندانپزشکی از جمله جراحی دندان بهره‌مند شوید.

انواع جراحی دندان

اگر بخواهیم جراحی دندان را به صورت تخصصی‌تر بررسی کنیم، باید بدانید که جراحی دندان شامل انواع زیر است:

کانال ریشه

زمانی که دندان دچار آسیب دیدگی و پوسیدگی بسیار زیادی باشد، ریشه و مغز دندان که به آن پالم دندان نیز گفته می‌شود، دچار التهاب خواهد شد. در موارد این چنینی، دندانپزشک متخصص با حذف بخش‌های پوسیده دندان، و خارج کردن عصب و یا پالم دندان کمک می‌کند تا علاوه بر کاهش درد، دندان فرد بیمار نیز برای مدت زمان بیشتری حفظ شود.

کاشت دندان یا ایمپلنت

کاشت دندان یا ایمپلنت یک روش در علم دندانپزشکی است که کمک می‌کند تا افراد زیادی بتوانند دوباره داشتن دندان‌های ثابت را در دهان خود تجربه کنند. ایمپلنت دندان در مرحله نخست نیاز به کاشت یک یا چند پایه فلزی در درون استخوان فک دارد. این پایه‌های فلزی معمولا از جنس تیتانیوم هستند و در طی یک عمل جراحی سرپایی درون استخوان فک بیمار کاشته می‌شوند.

انجام عمل های زیبایی دندان

این روزها زیبایی دندان بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است، به همین افراد زیادی به دنبال راهکارهای درمانی و زیبایی برای دندان‌های خود هستند. در برخی موارد نیز ممکن است برای افزایش زیبایی دندان‌ها و لثه، نیاز باشد تا عمل‌های جراحی مختلفی بر روی دندان انجام شود.

مواجه شدن با برخی از حوادث

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که برخی از افراد بر اثر یک حادثه مانند تصادف و یا وارد شدن ضربه به صورت، دچار شکستگی دندان و یا حتی استخوان فک می‌شوند. معمولاً در چنین شرایطی با توجه به میزان آسیب دیدگی و تشخیص دندانپزشک متخصص، گاهی نیاز به انجام عمل جراحی برای فیکس کردن دندان و یا شکستگی استخوان فک است.

هزینه جراحی دندان در تهران چقدر است؟

قیمت جراحی کردن دندان به موارد مختلفی بستگی دارد. برای دریافت هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دندانپزشکی دکتر بلندیان به شماره ۲۲۶۵۸۲۳۱-۰۲۱ یا ۰۹۳۰۲۵۴۵۲۸۴ تماس بگیرید یا در واتس‌اپ پیام ارسال کنید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 6 عدد و میانگین امتیازها 5]

4 نظر

  • آیا می توانم دو دندان عقلم را باهم جراحی کنم یا نیاز به فاصله زمانی دارد؟ و چه مدت نیاز به استراحت دارم؟

    • سلام وقت بخیر
      اگر دندانها در یک طرف باشند میتوان آنها را با هم کشید که ناراحتی برای شما کمتر باشد.
      برای استراحت بستگی به این دارد که ترومای جراحی به چه صورت باشد. اگر دندان راحتی باشد ، ممکن است با یک تورم خیلی کم همراه باشد که مشکلی ایجاد نمیکند، اما اگر دندان سختی باشد که نیاز به جراحی وسیعتری داشته باشد ، باید زمان بیشتری استراحت کنید.
      لطفاً برای مشاوره رایگان یا دریافت نوبت با کلینیک ما به شماره ۰۹۳۰۲۵۴۵۲۸۴ تماس بگیرید یا در واتس اپ پیام دهید تا درجه سختی دندان شما مشخص شود. همچنین میتوانید رادیوگرافی خود را در واتس اپ برای ما ارسال کنید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *