امکان دارد فرد به دلایل متعددی دندان‌های خود را از دست بدهد، اما این دلیل نمی‌شود که فرد بدون دندان‌ به زندگی خود ادامه دهد، زیرا تکنیکی به ‌نام ایمپلنت دندان وجود دارد که قادر است به شکلی ایمن و بدون خطر جایگزین تعدادی از دندان‌های از دست رفته و یا در صورت نیاز، کلیه دندان‌ها شود.

هر چند ایمپلنت یک درمان دائمی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است، اما مراقبت پس از ایمپلنت دندان‌، نظیر رعایت بهداشت و تغذیه مناسب، تأثیر بسزایی در ماندگاری و طول عمر آن دارد.

نکات بهداشتی پس از ایمپلنت

  • مراقبت‌های بهداشتی و تمیزی دهان برای پیشگیری از عفونت و کمک به بهبودی سریع‌تر بافت‌ها بسیار ضروری است.
  • چنانچه دندانپزشک برای شما دهان‌شویه کلرهگزیدین تجویز کرده است بدون تردید آن را استفاده کنید.
  • چند روز اول پس از ایمپلنت با محلول گرم آب و نمک دهان خود را شستشو دهید. این کار را 4 یا 5 بار در روز تکرار کنید به ویژه پس از غذا خوردن.
  • زمانی که از دهان‌شویه یا محلول آب نمک استفاده می‌کنید از ایجاد فشار زیادی به دهان خودداری کنید.
  • مسواک زدن را همان روز جراحی شروع کنید، اما محل زخم ایمپلنت را مسواک نکنید، بهتر است برای زمان شروع مسواک زدن با متخصص ایمپلنت خود مشورت کنید.

مراقبت پس از ایمپلنت دندان

پس از انجام ایمپلنت اندکی عوارض جانبی موقت نظیر تورم و حساسیت را تجربه خواهید کرد، بنابراین رعایت مراقبت‌های پس از کاشت دندان ضروری است. برای به حداقل رساندن این عوارض می‌بایست به مدت یک یا دو روز از غذاهای نرم استفاده کنید.

هر چند در طول مدت زمان بهبودی می‌توانید غذاهای بیشتری را به رژیم خود اضافه کنید، اما به مدت چند هفته باید از مصرف غذاهای بسیار سفت و یا خشک خودداری کنید. علاوه بر این امکان دارد در طول چند روز اول پس از جراحی، دندان‌های شما به سرما و گرما حساسیت داشته باشد. در ادامه به چند عوارض پس از ایمپلنت پرداختیم:

خونریزی

به طور معمول اندکی خونریزی پس از جراحی ایمپلنت وجود دارد. می‌توانید اندکی فشار در آن قسمت اعمال کنید. چنانچه در 30 دقیقه اول، متوجه خونریزی در ناحیه جراحی شدید، یک لایه گاز پانسمان دیگر بر روی آن قرار دهید.

امکان دارد در یک یا دو روز پس از جراحی ایمپلنت مقداری خونابه وجود داشته باشد. اگر ایمپلنت دندان در فک بالا قرار بگیرد، به احتمال زیاد در چند روز اول پس از عمل، خون‌ریزی از بینی (خون دماغ) را تجربه خواهید کرد.

تورم

تورم یک اتفاق طبیعی پس از عمل جراحی است. برای کاهش میزان تورم، بر روی گونه کمپرس یخ قرار دهید. تا جایی که امکان دارد در 48 ساعت اول پس از عمل، به طور مداوم از کیسه یخ استفاده کنید.

درد

شما می‌بایست به محض برطرف شدن بی‌حسی موضعی، استفاده از داروهای ضددرد را شروع کنید. برای درد کم یا متوسط از استامینوفن، ایبوپروفن و برای درد شدید باید از مسکن تجویز شده توسط دکتر استفاده کنید.

غذا خوردن پس از جراحی ایمپلنت دندان

  • روز نخست فقط نوشیدنی خنک بخورید و مصرف مایعات به مقدار فراوان را فراموش نکنید.
  • از نوشیدن الکل، نوشیدنی داغ یا غذاهای تند و ادویه‌دار خودداری کنید.
  • پس از جراحی ایمپلنت تا زمانی که تأثیر بی‌حسی از بین نرفته است از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
  • چند روز نخست پس از کاشت ایمپلنت امکان دارد غذا خوردن اندکی سخت باشد. سعی کنید برای تسریع در روند بهبودی از مواد غذایی مقوی و مغذی استفاده کنید.
  • از جویدن غذا در محل کاشت ایمپلنت پرهیز کرده و چند روز نخست غذاهای نرم بخورید.
  • از خوردن خوراکی‌هایی نظیر تخمه، ذرت بو داده، میوه‌های هسته‌دار و از این دست خوراکی‌ها خودداری کنید، زیرا احتمال دارد ذرات آن در محل زخم گیر کرده و باعث بروز عفونت شود.
  • به طور معمول پس از یک هفته تا ده روز می‌توانید به روتین برنامه غذایی خود برگردید.

پس از ایمپلنت دندان از انجام کارهای زیر پرهیز کنید

  • شستشوی دهان بلافاصله پس از عمل ممنوع است.
  • از لمس محل زخم با دست یا زبان پرهیز کنید، زیرا امکان دارد لخته خون کنده شود و محل زخم خون‌ریزی کند.
  • پرتاب آب‌ دهان به بیرون و نوشیدن با نی نیز ممنوع است.
  • از استعمال دخانیات به خصوص سیگار پرهیز کنید زیرا درصد موفقیت ایمپلنت را کاهش می‌دهد.
  • تا از بین رفتن کامل اثر بی‌حسی نوشیدنی داغ نخورید.
  • از خوردن نوشیدنی و غذاهای خیلی داغ تا چند روز اول پرهیز کنید.
  • دو روز فعالیت‌های بدنی شدید انجام ندهید.
  • مصرف الکل را به طور موقت کنار بگذارید.
  • بهداشت دهان را طبق دستور بهترین دندانپزشک متخصص ایمپلنت در تهران رعایت کنید.
  • رژیم غذایی نامناسب امکان عدم التیام درست بافت‌ها را بیشتر خواهد کرد.
مراقبت‌‌های پس از ایمپلنت
مراقبت‌‌های پس از ایمپلنت

استفاده از دندان مصنوعی پس از انجام ایمپلنت

دندان مصنوعی کامل یا نیمه (پارسیل) را نباید بلافاصله بعد از جراحی ایمپلنت، استفاده کرد. چنانچه دندان مصنوعی ناحیه ایمپلنت را می‌پوشاند، تا جایی که امکان دارد آن را کم استفاده کنید زیرا بر ایمپلنت فشار وارد می‌شود. تا زمانی که ایمپلنت به استخوان فک جوش نخورده از دندان مصنوعی استفاده نکنید.

چنانچه از روش کاشت ایمپلنت فوری برای شما استفاده شده است و تاج مصنوعی روی ایمپلنت متصل شده است، می‌بایست مراقب باشید فشار کنترل نشده‌ای بر آن وارد نکنید، زیرا ایمپلنت به هیچ‌وجه نباید تکان بخورد.

مدت زمان استراحت پس از انجام ایمپلنت

برای اطمینان امکان دارد نیاز باشد دو تا سه روز سر کار نروید و از رفتن به مهمانی و مراسم‌های اجتماعی صرف‌نظر کنید. مدت زمان دقیق نیاز به استراحت را دکتر برای شما تعیین خواهد کرد.

فعالیت‌های خود را در روز جراحی محدود کرده، زیرا جنب و جوش سبب افزایش احتمال خونریزی لثه می‌شود. چنانچه خونریزی ادامه پیدا کرد، با دندانپزشک تماس بگیرید.

خلاصه مطالب

زمانی که لثه‌های شما به طور کامل بهبود پیدا کرد، می‌بایست از ایمپلنت دندان درست مثل دندان‌های طبیعی خود مراقبت کنید.

شما می‌بایست دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک زده و حداقل یک‌بار نخ دندان استفاده کنید. مسواک مخصوص و نخ دندان ممکن است به تمیزکردن کناره‌های دور از دسترس ایمپلنت به شما کمک کند.

علاوه بر این معاینات منظم دندانپزشکی و نظافت روزانه دندان‌های خود را پس از کاشت دندان فراموش نکنید.

هرچند ایمپلنت دندان در معرض پوسیدگی و یا تغییر رنگ قرار ندارد، اما دندان‌های اطراف آن ممکن است دچار پوسیدگی شوند.

با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان از بیماری‎‌های لثه پیشگیری کرد. این بیماری ممکن است باعث تحلیل لثه و تحلیل استخوان شود و در نهایت ثبات ایمپلنت‌های دندانی شما را کاهش دهد. با مراقبت‌های اصولی و رعایت بهداشت مناسب ایمپلنت دندان شما مادام‌العمر خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *