یکی از دغدغه‌های فکری برای کاندیدای لمینت دندان این است که آیا می‌تواند هر زمان که خواست، لمینت را از سطح دندان بردارد؟ در اینجا به شما توصیه می‌کنیم که برای ایجاد استحکام دندان‌های خود به دنبال این روش نباشید، زیرا لمینت دندان بسیار حساس بوده و برای موارد زیبایی کاربرد دارد. طول ماندگاری لمینت دندان در افراد متفاوت است، زیرا مراقبت‌ها و نحوه نگهداری از آنها بسیار مهم است. در برخی مواقع شخص علاقه‌ای به برداشتن لمینت دندان ندارد، اما بنا به دلیلی ناچار به انجام این کار است. در این مقاله در رابطه با نحوه برداشت لمینت، عوارض و سایر موارد اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

چه زمانی باید لمینت دندان را برداشت؟

همان طور که می‌دانید تمامی افرادی که از این تکنیک استفاده می‌کنند علاقه‌مند هستند که لمینت‌های دندانشان با گذشت زمان نیز مانند روز‌های اول سفید و درخشنده باشد و در مواردی دیگر بنا به دلایلی شخص باید لمینت‌های خود را تعویض نماید. مواردی را که فرد باید لمینت دندان خود را تعویض نماید و لمینت قدیمی را بردارد عبارتند از:

اگر شما هم لمینت دندان انجام داده‌اید، حتما در جلسه مشاوره‌ای قبل از انجام این تکنیک شنیده‌اید که باید مراقبت‌های خاص این روش را در نظر بگیرید، زیرا ممکن است با مشکل شکستن لمینت دندان مواجه شوید. یکی از مهم‌ترین دلایل برای تعویض لمینت دندان، شکستگی یا لب پریدگی آن است، این اتفاق معمولاً در اثر برخورد ضربه، تصادف، دندان قروچه، میل کردن غذا و تنقلات سفت ایجاد می‌شود. لمینت دندان به دلیل اینکه قابلیت ترمیم ندارد، در صورت شکستگی یا اتفاقات این چنینی باید حتماً تعویض گردد.

در مواردی نادر مشاهده می‌شود که لمینت دندان بعد از مدتی با دندان‌های طبیعی فرد از نظر رنگ، ناهمخوانی بسیاری دارد و فرد برای تعویض لمینت دندان مراجعه می‌کند. بهترین دندانپزشک زیبایی هنگام انتخاب رنگ لمینت دندان دقت فراوان داشته و افرادی که دندانپزشک‌های بی‌تجربه را برای انجام لمینت دندان یا حتی کامپوزیت دندان انتخاب می‌کنند، بیشتر با این مشکل مواجه می‌شوند.

ناگفته نماند که در بسیاری مواقع لمینت دندان رنگ بسیار طبیعی دارد اما به دلیل مصرف بیش از اندازه قهوه، چای و مواد غذایی رنگ‌دار با مشکل تغییر رنگ مواجه می‌شود، همچنین اگر سایز لمینت دندان نامناسب باشد، بعد از نصب بسیار بد جلوه می‌کند و باید تعویض شود.

لمینت رنگ هماهنگ با دندان دارد ولی با مصرف قهوه یا چای رنگ آن عوض شده و نیاز به برداشتن لمینت دندان است.
لمینت رنگ هماهنگ با دندان دارد ولی با مصرف قهوه یا چای رنگ آن عوض شده و نیاز به برداشتن لمینت دندان است.

گاهی به دلیل بی‌کیفیتی جنس دندان و یا سایر مشکلات، دندان در زیر لمینت دچار پوسیدگی می‌شود. در این صورت باید ابتدا لمینت دندان برداشته شود و درمان پوسیدگی دندان انجام شود و بعد از اطمینان از بهبود کامل، مجدد لمینت دندان انجام شود.

در بعضی موارد که دندانپزشک دارای مهارت کافی نباشد، امکان نصب نامناسب لمینت بر سطح دندان وجود خواهد داشت که در این حالت ممکن است لمینت دندان به طور خود به خود از جا در آید و یا بشکند. اگر لمینت دندان شما به طور ناگهانی از سطح دندان جدا شد، آن را در یک ظرف تمیز نگهداری و سپس در روز بعد به دندانپزشک مراجعه نمایید تا در صورت امکان از همان لمینت برای شما استفاده شود.

افرادی که لمینت دندان انجام داده‌اند اما بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت نمی‌کنند، با عوامل باکتری‌زا و انواع عفونت دندان و یا عفونت کانال ریشه مواجه می‌شوند که باید برای درمان عفونت، لمینت برداشته شود.

آیا برداشتن لمینت دندان درد دارد؟

افراد کاندید لمینت دندان با درد قبل از لمینت دندان و در حین تراشیدن دندان آشنایی دارند، اما برداشتن دندان بسته به میزان همان تراشیدگی‌ها ممکن است با درد همراه باشد. درد هنگام لمینت دندان به اندازه‌ای نیست که غیر‌ قابل تحمل باشد. در صورتی که دندان طبیعی فرد قبل از لمینت دندان شرایط سالمی داشته باشد، نیاز به تراش زیاد ندارد و هنگام برداشتن دندان نیز درد نخواهد داشت.

  • در صورتی که شخص دچار دندان درد و یا عفونت دندان باشد، حین برداشتن لمینت دندان تا حدودی درد را احساس خواهد کرد.
  • برای برداشتن لمینت از سطح دندان، فشار کمی بر لثه وارد می‌شود، اما اگر لمینت و دندان زیرین سالم باشد، موجب درد نمی‌شود.
  • برای برداشتن لمینت دندان و یا تعویض آن، باید به بهترین دندانپزشک مراجعه نمایید تا این کار را با مهارت و تجربه لازم انجام شود و دردی به همراه نداشته باشد.

آیا برداشتن لمینت عوارض دارد؟

هر دو نوع لمینت دندان (کامپوزیتی و سرامیکی) بر سطح دندان متصل می‌شوند و عوارضی ندارند اما اگر شخص بخواهد لمینت دندان را بردارد، با مشکلاتی مواجه می‌شود، زیرا مینای دندان طبیعی قبل از انجام این تکنیک تراشیده می‌شود و در صورت برداشتن لمینت، نازیبایی ظاهری در دهان رخ می‌دهد.

روش برداشتن لمینت دندان

در مرحله اول، دندانپزشک برای برداشتن لمینت دندان با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و ایمن، شیار‌هایی ظریف بر سطح لمینت ایجاد کرده و با استفاده از سایر تجهیزات به راحتی لمینت را از سطح دندان جدا می‌کند. تجربه دندانپزشک برای برداشتن لمینت به اندازه انجام این تکنیک اهمیت دارد، زیرا در صورت عدم مهارت، به مینای دندان آسیب وارد می‌شود.

برداشتن لمینت دندان با جنس کامپوزیت

برداشتن لمینت دندان کامپوزیتی اندکی تفاوت با برداشتن لمینت دندان سرامیکی دارد و نیاز است که سطح لمینت اندکی سمباده شود، سپس از پولیش و ورقه‌های نرم و تکنولوژی پیشرفته، لمینت کامپوزیتی را از سطح دندان جدا می‌کنند. گاهی در صورت لزوم از دستگاه مخصوص کاربیدی برای برداشتن لمینت دندان کامپوزیتی استفاده می‌کنند.

ایر ابریژن یکی دیگر از روش‌های پیشرفته برداشتن لمینت دندان است که سطح جریان هوا بر روی دندان‌ها را مدیریت می‌کند.

لازم است بدانید که برداشتن لمینت دندان از نوع کامپوزیتی بسیار ساده‌تر از برداشتن لمینت دندان از نوع سرامیکی است و مینای دندان نیز در این نوع لمینت، کمتر تراشیده می‌شود و گاهی حتی اصلا تراشیده نمی‌شود به همین دلیل دندان طبیعی فرد نیز سالم‌تر می‌ماند.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *