دندان یکی از بخش‌های حیاتی بدن انسان است که تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی و عملکرد صحیح دستگاه گوارش دارد، اما متاسفانه به دلایل مختلفی، دندان‌ها ممکن است دچار آسیب دیدگی شوند. گاهی آسیب دندان‌ها به قدری است که قابل ترمیم نیست. در چنین شرایطی معمولاً دندانپزشک تشخیص می‌دهد که دندان باید کشیده شود یا عصب کشی دندان انجام شود..

در بسیاری از موارد سعی می‌شود تا دندان فرد بیمار، با انجام عمل‌های ترمیمی مانند پر کردن و عصب‌کشی، حفظ شود. زمانی که دندان دچار آسیب دیدگی شدید باشد، معمولاً دندانپزشک پیش از پر کردن دندان اقدام به عصب کشی می‌کند.

عصب کشی دندان شامل فرآیندی برای از بین بردن عصب‌های آسیب دیده است که منجر به ایجاد درد شدید برای بیمار شده است.

درمان ریشه و عصب کشی

زمانی که دندان دچار آسیب دیدگی و پوسیدگی شود، ممکن است منجر به ایجاد عفونت شود و هنگامی که این عفونت گسترش پیدا کند، به پالم دندان و یا ریشه آن می‌رسد. در اغلب موارد عفونت پالم و یا ریشه دندان باعث می‌شود تا فرد بیمار، درد و التهاب شدیدی را تجربه کند.

در چنین مواردی تنها راه درمان، عصب کشی دندان و یا همان درمان ریشه است. زمانی که دندانپزشک اقدام به کشیدن عصب دندان می‌کند، با از بین بردن عفونت دندان می‌توان آن را پر کرد و مجدداً فرد بیمار از دندان خود برای جویدن غذا استفاده کند.

البته به این مورد توجه داشته باشید که اگر پوسیدگی دندان بیش از میزان طبیعی باشد، بهتر است تا پس از انجام درمان ریشه، دندان روکش شود تا بتوان مقاومت و طول عمر آن را افزایش داد.

درمان ریشه و عصب کشی دندان

چه زمان بهتر است از عصب کشی برای درمان استفاده شود؟

به طور کلی این امکان وجود دارد که ظاهر دندان و یا همان تاج دندان، دچار آسیب دیدگی نشده باشد و یا آسیب بسیار جزئی و قابل ترمیم باشد، اما در بسیاری از موارد دیده می‌شود که پالم و یا همان عصب دندان دچار التهاب، عفونت و آسیب دیدگی شده است.

معمولاً در این شرایط دندانپزشک اقدام به انجام عصب کشی دندان می‌کند، اما دلایل رایج دیگری وجود دارد که باعث می‌شود دندان‌ها به عصب کشی نیاز داشته باشند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

• آسیب شدید تاج دندان و ایجاد شدن حفره‌های عمیق که ریشه دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • زمانی که روند ترمیم دندان به یک پروسه طولانی نیاز داشته باشد.
  • ایجاد ترک‌های عمیق بر روی سطح دندان (برای پیشگیری از ایجاد آسیب‌های شدید و ایجاد درد).
  • شکستن دندان‌ها بر اثر یک حادثه که منجر به آسیب‌های جدی شده است.

آسیب عصب دندان با چه علائمی همراه است؟

شاید برای شما این سوال وجود داشته باشد که با چه علائمی می‌توان متوجه شد که عصب دندان دچار آسیب شده است؟

زمانی که ریشه و یا همان پالم دندان دچار آسیب شده باشد، بیمار ممکن است در ناحیه دندان و یا فک خود علاوه بر درد شدید، احساس گرما و تورم نیز داشته باشد.

این علائم می‌تواند بر اثر آسیب عصب دندان و یا عفونت ریشه دندان ایجاد شود که نیاز است بیمار این علائم را جدی بگیرد و برای درمان نیز به دندانپزشک مراجعه کند.

عصب کشی دندان شامل چه مراحلی است؟

عصب کشی دندان و روند درمان ریشه شامل موارد زیر است:

گرفتن عکس رادیولوژی از دندان

در نخستین مرحله نیاز است تا برای تشخیص بهتر، یک عکس رادیولوژی از دندان گرفته شود. این عکس می‌تواند کمک کند تا وضعیت و میزان سلامت ریشه دندان به طور کامل مشخص شود.

تزریق بی حسی

پس از مشخص شدن وضعیت عصب و ریشه دندان نیاز است تا پیش از انجام عصب کشی دندان، بیحسی تزریق شود. این بیحسی تاثیرات کوتاه مدت ایجاد می‌کند و پس از گذشت چند ساعت به طور کامل رفع خواهد شد.

پاکسازی دندان

در این مرحله نیاز است تا دندان به طور کامل پاکسازی شود تا روند ترمیم دندان، منجر به ایجاد عفونت نشود و یا دندان نیز از عفونت‌های موجود حذف شود.

پر کردن دندان

زمانی که عصب دندان کشیده شود و عفونت‌های موجود در دندان به طور کامل حذف شود، نیاز است تا دندان پر شود. البته اگر دندان‌های جلو دچار آسیب شده باشند، بهتر است برای حفظ زیبایی دندان از مواد سفید برای پر کردن دندان استفاده شود.

روکش کردن دندان

مرحله نهایی در روند درمان ریشه، روکش دندان است. البته در برخی از موارد که آسیب تاج دندان مختصر باشد، نیازی به روکش کردن آن نیست، اما توصیه می‌شود برای افزایش استحکام دندان پس از انجام عصب کشی دندان، بهتر است که دندان حتماً روکش شود.

پس از انجام عصب کشی چه مواردی را باید رعایت کرد؟

پس از انجام عمل عصب کشی دندان نیاز است تا به مدت چند روز موارد زیر را رعایت کنید:

• استفاده از داروهای مسکن برای کاهش درد و تروم ناشی از روند درمان.
  • مصرف غذاهای نرم و عدم جویدن غذا با دندانی که تازه عصب کشی شده است.
  • دندان‌های خود را به طور منظم بشویید تا از ایجاد عفونت پیشگیری کنید.
  • استفاده از نخ دندان و شوینده‌های حاوی فلوراید.

به این مورد توجه داشته باشید که اگر در زمان مناسب برای درمان دندان‌های خود اقدام کنید، تا حد زیادی می‌توانید از ایجاد مشکلات بزرگتر از جمله از دست دادن کامل دندان پیشگیری کنید.

برای عصب کشی کردن دندان باید چه کار کنیم؟

برای عصب‌کشی دندان می‌توانید با کلینیک تخصصی دندانپزشکی ما به شماره ۲۲۶۵۸۲۳۱-۰۲۱ یا ۰۹۳۰۲۵۴۵۲۸۴ تماس بگیرید.

هزینه عصب کشی چه قدر است؟

هزینه عصب کشی به موارد مختلفی بستگی دارد. برای دریافت هزینه با کلینیک دندانپزشکی ما به شماره ۲۲۶۵۸۲۳۱-۰۲۱ یا ۰۹۳۰۲۵۴۵۲۸۴ بگیرید یا در واتس‌اپ پیام ارسال کنید.

2 نظر

• سلام وقت بخیر
      لطفاً برای دریافت نوبت با کلینیک ما به شماره ۰۹۳۰۲۵۴۵۲۸۴ تماس بگیرید.
      با تشکر