عصب کشی یکی از روش‌های درمان برای دندان‌هایی است که از ناحیه ریشه دچار آسیب شده‌اند. معمولاً با کمک عصب‌کشی می‌توان طول عمر دندان را افزایش داد و درد آن را به طور کامل کنترل کرد، اما متاسفانه در برخی از افراد دیده می‌شود که پس از عصب کشی دندان، کانال آن دچار عفونت می‌شود که در اغلب موارد درمان آن کمی دشوار خواهد بود.

عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

به طور کلی زمانی عصب‌کشی دندان انجام می‌شود که دندان از ناحیه ریشه دچار آسیب و التهاب شده باشد. در چنین شرایطی معمولاً دندانپزشک با کشیدن عصب دندان و پاک کردن بافت‌های آسیب دیده آن، سعی می‌کند تا کانال ریشه را پاکسازی کند.

زمانی که ریشه و عصب دندان کشیده می‌شود، دندان دیگر درد نخواهد داشت، هرچند که ممکن است با گذشت زمان نسبت به سایر دندان‌ها آسیب‌پذیرتر شود، اما با انجام عصب کشی می‌توان بخش آسیب دیده آن را حذف و پر کردن دندان را انجام داد.

درمان عفونت دندان عصب کشی شده در تهران

در برخی از موارد نیز توصیه می‌شود تا برای افزایش استقامت آن از روکش دندان استفاده شود تا در برابر فشارهای که به آن موارد می‌شود مقاوم‌تر شود.

چه زمان کانال ریشه دچار عفونت می شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به ایجاد عفونت در کانال ریشه شود که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

عفونت ریشه دندان

نخستین موردی که می‌تواند منجر به ایجاد عفونت کانال ریشه شود، عفونت ریشه و بافت نرم دندان است. معمولا زمانی که پیش از درمان عفونت، عصب‌کشی انجام شود، خطر ابتلا به عفونت کانال ریشه نیز افزایش پیدا می‌کند.

عصب کشی به طور ناقص

مورد بعدی که می‌تواند منجر به ایجاد عفونت کانال ریشه شود، عصب کشی به طور ناقص است. متاسفانه گاهی نیز این احتمال وجود دارد که عصب‌کشی و حذف بافت‌های آسیب دیده دندان به طور کامل انجام نشود.

در چنین شرایطی احتمال ایجاد عفونت در دندان و کانال عصب نیز وجود دارد. در نتیجه توصیه می‌شود تا عصب کشی دندان را حتماً توسط دندانپزشک متخصص و در یک کلینیک معتبر دندانپزشکی انجام دهید.

ورود باکتری به کانال ریشه

یکی دیگر از دلایل ایجاد عفونت در کانال ریشه، وجود باکتری‌های خطرناکی است که در دهان وجود دارد. به همین دلیل نیاز است تا افرادی که عصب کشی دندان انجام داده‌اند تا زمان بهبود شرایط دندان و تکمیل روند درمان، حتما بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند.

درمان عفونت دندان پس از عصب کشی

نکته مهمی که نیاز است در زمان انجام عصب‌کشی دندان به آن توجه داشته باشید این است که باید سعی کنید تا از ایجاد عفونت پیشگیری کنید، اما در صورت ابتلا به عفونت نیاز است تا در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا با استفاده از روش‌های درمانی مناسب، از جمله تخلیه عفونت و تجویز داروهای آنتی‌بیوتیک، عفونت موجود در کانال ریشه را درمان کند.

البته نیاز است تا به این مورد اشاره کنیم که تبحر و تخصص دندانپزشک می‎تواند تاثیر بسیار زیادی بر نحوه درمان و عدم ایجاد مشکلات متعدد از جمله ابتلا به عفونت داشته باشد.