دندان‌ها و لثه، یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان محسوب می‌شوند که تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و سلامت انسان دارند. به همین دلیل نیاز است تا به سلامت آنها نیز توجه ویژه داشته باشید. نکته‌ای که درمورد سلامت دندان‌ و لثه وجود دارد و باید به آن توجه داشته باشید این است که مصرف برخی از مواد غذایی، می‌توانند برای دندان‌ها بسیار مفید باشند و به نوعی طول عمر آنها را افزایش دهند.

مواد غذایی مفید برای دندان ‌ها

افرادی که تمایل دارند تا دندان‌هایی سالم داشته باشند، باید به این مورد توجه داشته باشند که علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان، برخی موارد دیگر از جمله مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به برخی از بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان شوند.

اگر شما نیز به سلامت دهان و دندان‌های خود اهمیت می‌دهید، توصیه می‌شود تا مصرف مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

تاثیر مواد غذایی بر دندان
تاثیر مواد غذایی بر دندان

کلسیم و فسفر

مینای دندان یکی از مهم‌ترین بخش‌های دندان محسوب می‌شود و در صورتی که دچار آسیب و فرسایش شود، این احتمال وجود دارد که طول عمر دندان کاهش پیدا کند. یکی از مواردی که می‌تواند مقاومت مینای دندان را افزایش دهد، مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و فسفر است. به عنوان مثال لبنیات حاوی مقادیر زیادی کلسیم هستند، همچنین مصرف غذاهای دریایی می‌تواند فسفر مورد نیاز بدن را تامین کند.

مصرف غذاهای حاوی فیبر و آب

به این مورد توجه داشته باشید که بسیاری از مواد غذایی می‌توانند دارای خاصیت جرم‌گیری دندان باشند. به عنوان مثال مصرف سیب، هویج، خیار و کرفس می‌توانند باعث شوند که در هنگام جویدن، بسیاری از میکروب و باکتری‌های موجود بر روی دندان‌ها از بین بروند. به همین دلیل سلامت و مقاومت دندان‌ها تا حد زیادی حفظ خواهد شد.

ویتامین دی

ویتامین D یکی از ویتامین‌های مورد نیاز برای حفظ استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها است. نور آفتاب نیز تا حدودی می‌تواند تامین کننده ویتامین دی برای بدن انسان باشد، اما متاسفانه این روزها به دلیل تغییر سبک زندگی انسان، بسیاری از افراد با کمبود ویتامین دی مواجه هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا بر طبق تشخیص و تجویز پزشک، اقدام به مصرف داروهای حاوی ویتامین دی کنید. همچنین مصرف زرده تخم مرغ و روغن ماهی را تا حد امکان افزایش دهید.

ویتامین سی

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت لثه داشته باشد. به طور کلی مصرف ویتامین سی می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری کند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا مصرف میوه‌هایی مانند مرکبات که حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی هستند را را افزایش دهید.

آنتی کسیدان

مواد غذایی حاوی آنتی کسیدان یکی دیگر از مواردی هستند که می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر حفظ سلامت دندان‌ها داشته باشند. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان این مزیت را دارند که از بروز بیماری‌های باکتریایی دهان و دندان پیشگیری می‌کنند. به عنوان مثال کلم، کیوی و فلفل دلمه از جمله مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان هستند که می‌توانند باعث حفظ سلامت دهان و دندان شوند.

اسید فولیک

اسید فولیک نیز می‌تواند تاثیر بسیار بالایی بر حفظ سلامت دندان‌ها داشته باشد. اسید فولیک می‌تواند باعث افزایش استحکام ریشه دندان و مینای آن شود، به همین دلیل نیاز است تا مصرف مواد غذایی حاوی فولیک اسید، مانند اسفناج را در برنامه غذایی خود جای دهید. همچنین در صورت نیاز با تجویز پزشک می‌توانید فولیک اسید را به صورت دارو برای مدت مشخص مصرف کنید.

مصرف آب

شاید جالب باشد اگر بدانید که آب می‌تواند یک عامل موثر بر افزایش طول عمر دندان‌ها باشد. به طور کلی آب می‌تواند با داشتن مواد معدنی مفید، از پوسیدگی دندان‎‌ها پیشگیری کند. همچنین مصرف آب می‌توان باعث تحریک غدد بزاقی شود. به این مورد توجه داشته باشید که خشکی دهان و دندان‌ها یکی از دلایل پوسیدگی دندان‌ها است. در نتیجه نیاز است تا با افزایش مصرف آب، غدد بزاقی را تحریک به ترشح کنید.

آدامس بدون قند

مصرف آدامس بدون قند یکی دیگر از راهکارهای بسیار ساده برای حفظ سلامت دندان‌ها است. جویدن دندان علاوه بر پاکسازی دهان از باکتری و میکروب، می‌تواند باعث تحریک غدد بزاقی شود. در واقع در زمان جویدن آدامس، دهان و دندان‌ها مرطوب خواهند شد. به همین دلیل با مصرف آدامس بدون قند می‌توان تا حدودی از بروز از بیماری‌های دهان و دندان پیگیری کرد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *