مشکلات دندان از جمله پوسیدگی و شکستگی دندان‌ها از موارد رایجی هستند که افراد بسیار زیادی در طول عمر خود با آنها مواجه می‌شوند. مشکلات دندان اغلب با درجات مختلف آشکار می‌شوند، به همین دلیل نوع درمان ممکن است متفاوت باشد. یکی از درمان‌های رایج برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده فیلینگ دندان است. فیلینگ دندان با اصطلاح دیگری مانند پُر کردن دندان نیز شناخته می‌شود.

دندان‌ ها چه زمان نیاز به درمان دارند؟

از زمانی که فرد متوجه وجود مشکلات غیر طبیعی در دندان‌های خود شد، نیاز است تا در اسرع وقت برای درمان اقدام کند تا از پیشرفت پوسیدگی و ایجاد مشکلات ریشه‌ای پیشگیری کند.

در بسیاری از موارد دندان‌ها در مراحل نخست پوسیدگی هیچگونه نشانه‌ای ندارند، اما با گذشت زمان فرد مشکلاتی از جمله حساس شدن دندان نسبت به خوراکی‌های سرد و گرم مواجه می‌شود.

معمولاً آسیب‌های دندان با ایجاد یک سوراخ کوچک بر روی تاج دندان آغاز می‌شود و با گذشت زمان این سوراخ بزرگتر و عمیق‌تر می‌شود، در این مرحله برای درمان پوسیدگی از روش‌های درمانی فیلینگ دندان یا پُر کردن دندان استفاده می‌شود.

حساس شدن و درد گرفتن از علائم نیاز به فیلینگ دندان
حساس شدن و درد دندان از علائم نیاز به فیلینگ دندان

فیلینگ چگونه انجام می شود؟

زمانی که بخشی از دندان‌ها از بین برود و یا اینکه سوراخی بر روی آنها ایجاد شود، برای پیشگیری از آسیب‌های جدی و خطرناک به دندان نیاز است تا درمان فیلینگ یا پرکردن انجام شود.

پیش از انجام فیلینگ، نیاز است تا در مرحله نخست از دندان عکس (رادیولوژی) گرفته شود. پس از اینکه میزان آسیب دندان مشخص شد، در صورتی که ریشه دچار آسیب نشده باشد، دندانپزشک اقدامات درمانی را برای فیلینگ دندان را آغاز می‌کند.

معمولاً دندان‌هایی که فیلینگ و یا پُر می‌شوند، در ابتدا باید به طور کامل پاکسازی شوند و تمام بخش‌های پوسیده از دندان جدا می‌شود، سپس با استفاده از مواد مخصوص و مناسب فضای خالی دندان پُر می‌شود.

چه زمان دندان نیاز به فیلینگ دارد؟

هر زمان دندان دچار آسیب دیدگی شود، نیاز به فیلینگ یا پُر کردن دارد، اما بهتر در هر زمان که با علائم زیر مواجه شدید به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز فیلینگ دندان یا پُر کردن انجام شود.

آسیب‌ های ناگهانی

گاهی نیز ممکن است به صورت ناگهانی دندان آسیب ببیند، به عنوان مثال بر اثر یک حادثه دچار شکستگی شود، در چنین شرایطی اگر دندان از ناحیه ریشه سالم باشد، با انجام فیلینگ می‌توان آن را ترمیم کرد.

حساس شدن دندان نسبت به نوشیدنی‌ های سرد و گرم

یکی از رایج‌ترین علائمی که می‌تواند نشانه آسیب دندان باشد، حساس شدن دندان نسبت به نوشیدنی‌های سرد و گرم است. معمولاً در چنین مواردی فرد در دندان خود احساس درد و تیر کشیدن دارد که می‌تواند نشان از آسیب و پوسیدگی درونی دندان باشد.

فیلینگ دندان می‌تواند یک روش درمانی مناسب برای دندان‌هایی باشد که از درون دچار پوسیدگی شده‌اند.

سوراخ شدن دندان

گاهی نیز به دلایل مختلفی ممکن است بر روی دندان حفره‌هایی ایجاد شود که در نهایت منجر به ایجاد درد شود، در چنین مواردی نیاز است تا در صورتی که ریشه دندان آسیب دیده باشد، درمان ریشه و عصب‌کشی انجام شود، اما اگر پوسیدگی و سوراخ روی دندان به صورت سطحی باشد، می‌توان با استفاده از روش درمانی فیلینگ، دندان را ترمیم کرد.

پس از انجام فیلینگ به چه مواردی باید توجه داشت؟

افرادی که فیلینگ دندان انجام داده‌اند نیاز است تا موارد زیر را رعایت کنند:

• نوشیدن مایعات ولرم
  • خوردن غذاهای نرم
  • عدم ایجاد فشار بر روی دندان ترمیم شده

به این مورد توجه داشته باشید که فیلینگ به تنهایی می‌تواند برای درمان دندان‌هایی مناسب باشد که ریشه آنها سالم است. در صورتی که ریشه دندان نیز آسیب دیده باشد، علاوه بر فیلینگ به درمان ریشه و عصب کشی نیاز است.

2 نظر