ایمپلنت دندان روشی است که پایه‌های فلزی شبیه به پیچ، جایگزین ریشه دندان می‌شوند که توانسته تحول بزرگی در علم دندانپزشکی ایجاد کند. در واقع ایمپلنت کمک می‌کند تا بتوان به جای استفاده از پروتزهای متحرک برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، از پروتزهای ثابت استفاده کرد که عملکردی مشابه دندان‌های طبیعی دارند.

ایمپلنت دندان چیست؟

پیش از آنکه با عوارض ایمپلنت دندان آشنا شوید بهتر است تا بدانید ایمپلنت چیست و چگونه عمل می‌کند.

واژه ایمپلنت به معنای کاشت است، در نتیجه ایمپلنت دندان به معنای کاشت دندان است. کاشت دندان یا ایمپلنت دندان زمانی کاربرد دارد که فرد یک یا چند دندان خود را از دست داده و نیاز به جایگزین کردن پروتز مصنوعی دارد.

ایمپلنت کمک می‌کند تا بتوان با کمک یک پایه فلزی از جنس تیتانیوم که در استخوان فک قرار داده می‌شود، یک ریشه و یا پایه مصنوعی برای دندان ساخت و پس از جوش خوردن پایه تیتانیومی به استخوان فک، می‌توان تاج دندان را بر روی آن قرار داد.

کاشت دندان یا ایمپلنت باید حتماً توسط دندانپزشک متخصص انجام شود، تا بتوان به نتیجه مورد نظر دست پیدا کرد. در غیر این صورت ممکن است بیمار با مشکلات زیادی مواجه شود، که گاهی اوقات خطرناک خواهند بود.

عوارض ایمپلنت دندان
عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد؟

تمام عمل‌های جراحی ممکن است با عوارض همراه باشند. همچنین عمل کاشت دندان یا ایمپلنت نیز ممکن است با عوارض طبیعی و در برخی از موارد غیر طبیعی همراه باشد.

اما به طور کلی عوارض عمل ایمپلنت در دو دسته قرار می‌گیرند:

1- عوارض پس از عمل جراحی

معمولاً افرادی که عمل کاشت دندان انجام می‌دهند، پس از عمل جراحی با عوارضی مواجه می‌شوند که این مورد طبیعی است. به عنوان مثال احساس درد شدید و یا خون‌ریزی در ناحیه کاشت پایه فلزی، تورم شدید و یا حساسیت نسبت به داروی بی‌حسی که برای عمل جراحی مورد استفاده قرار گرفته است، می‌توانند برخی از عوارض طبیعی ایمپلنت دندان باشند که ممکن است افراد زیادی با آن مواجه شوند.

2- عوارض بلند مدت

گاهی نیز ممکن است فرد پس انجام عمل جراحی کاشت دندان با مشکل خاصی مواجه نشود، اما پس از گذشت چند ماه یا چند سال با عوارض غیر طبیعی مواجه شود. مانند افتادن تاج دندان، لق و سست شدن ریشه دندان‌های مجاور، ایجاد عفونت در لثه و تحلیل استخوان فک.

چگونه می توان از عوارض کاشت دندان و یا ایمپلنت پیشگیری کرد؟

در بسیاری از موارد عوارضی که پس از کاشت دندان آشکار می‌شوند، قابل پیشگیری هستند و می‌توان با انجام برخی از دستورات ساده از آشکار شدن این عوارض پیشگیری کرد، به عنوان مثال:

  • رعایت تمام توصیه‌های دندانپزشک، پس از انجام ایمپلنت دندان.
  • حتماً سعی کنید تا پیش از انجام عمل ایمپلنت از نوع و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.
  • در بازه‌های زمانی مشخص برای بررسی وضعیت ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • در صورت مواجه شدن با مشکلاتی مانند درد یا لق شدن ایمپلنت حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. البته اگر با مشکل لقی ایمپلنت مواجه شدید، این امکان وجود دارد که فقط تاج دندان دچار لقی شده باشد و پایه ایمپلنت آسیب ندیده باشد.

چه عواملی می توانند باعث پس زدن ایمپلنت شوند؟

در برخی از موارد دیده می‌شود که بیماران با مشکل پس زدن ایمپلنت مواجه می‌شوند. البته این مورد بسیار نادر است اما عوامل زیر می‌توانند منجر به پس زدن ایپملنت شوند:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • دندان قروچه کردن
  • برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های خود ایمنی و یا دیابت
  • مصرف دخانیات
  • مشکلات در استخوان فک

البته نکته مهمی که در مورد ایمپلنت دندان باید به آن توجه داشت، زمان عمل کاشت پایه تیتانیومی است. دقت داشته باشید زمانی که پایه فلزی به طور کامل به استخوان فک جوش نخورده باشد و تاج دندان بر روی آن قرار بگیرد، ممکن است عوارض متعددی را ایجاد کند.

برای درمان عوارض ایمپلنت دندان چه کار کنیم؟

برای درمان عوارض ایمپلنت دندان می‌توانید با کلینیک تخصصی دندانپزشکی ما به شماره ۲۲۶۵۸۲۳۱-۰۲۱ یا ۰۹۳۰۲۵۴۵۲۸۴ تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *