ایمپلنت دندان یکی از کارهای رایج در حوزه دندانپزشکی است. این کار که به عنوان یک عمل سرپایی بدون نیاز به بستری و بیهوشی شناخته می‌شود، کمک می‌کند تا افراد زیادی بتوانند یک پروتز ثابت را جایگزین دندان‌های از دست رفته خود کنند.

به این مورد توجه داشته باشید که مراقبت‌های بعد از کاشت ایمپلنت بسیار مهم است و به نوعی می‌توان گفت که تعیین کننده میزان موفقیت عمل کاشت دندان است.

با اینکه علم دندانپزشکی کمک کرده است تا بسیاری از مشکلات دهان و دندان به سادگی درمان شوند، اما برخی از درمان‌های حرفه‌ای مانند کاشت دندان نیز ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد، که می‌توان تا حد زیادی با انجام مراقبت‌های ویژه آنها را کاهش داد.

بسیاری از عوارض طبیعی و بسیاری دیگر غیر طبیعی هستند، که با انجام دقیق توصیه‌های درمانی دندانپزشک متخصص، می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.

افرادی که به تازگی ایمپلنت کرده‌اند و یا تصمیم دارند تا کاشت دندان انجام دهند، نیاز است تا به موارد زیر توجه داشته باشند:

1- در 24 ساعت اول بعد از جراحی، خونابه و رگه‌های خون در بزاق دهان وجود دارند. لطفاً آب دهان را بیرون نریخته و دهان خود را شستشو ندهید.

2- بعد از جراحی، دهان تا چند روز بدمزه و احتمالاً بوی نامطبوع می‌دهد. این مورد طبیعی است. بهتر است برای رعایت بهداشت، از روز دوم جراحی نسبت به شست و شوی دهان با سرم فیزیولوژی یا آب نمک (یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب جوشیده ولرم بریزید) برای 3 یا 4 بار اقدام کنید.

3- تورم و آماس پس از جراحی، مخصوصاً برای نواحی که سطح جراحی وسیع بوده قابل انتظار است و معمولاً یک تا دو روز بعد از جراحی شروع و 3 تا 4 روز بعد به آرامی از بین می‌رود. استفاده از کمپرس یخ بر روی آن بطور منقطع یا متناوب بلافاصله بعد از جراحی و تا 12 ساعت می‌تواند درد را کاهش دهد و تورم و خونریزی را قطع کند.

4- اگر خونریزی بیش از حد و غیر عادی داشتید (مانند وجود لخته‌های خونی متمایل با رنگ سیاه)، یک تکه گاز را به شکل U در آورید و با استفاده از انگشت اشاره و شصت در دو طرف پانسمان قرار دهید و حدود 30 دقیقه آن را تحت فشار قرار دهید. معمولاً با این کار خونریزی متوقف می‌شود اما اگر خونریزی متوقف نشد، با کلینیک ما تماس بگیرید.

5- پس انجام ایمپلنت با درد و التهاب در ناحیه فک خود مواجه می‌شوید، که البته این موارد جزء عوارض طبیعی محسوب می‌شود. برای کاهش درد و التهاب پس از انجام کاشت پایه ایمپلنت، توصیه می‌شود تا از پک سرد و مسکن استفاده شود. پک یخ را به مدت 15 دقیقه بر روی ناحیه‌ای که درد می‌کند بگذارید و سپس پک را بردارید و 15 دقیقه صبر کنید. این کار را تا زمان خواب ادامه دهید.

6- در روز اول جراحی از رژیم غذایی مایع و سرد استفاده کنید و در روزهای بعد اگر ناراحتی نداشتید، از غذاهای معمول و نوشیدنی‌های گرم استفاده کنید. در روز اول نباید از نوشیدنی گرم یا غذاهای سفت استفاده کنید. همچنین برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید.

7- پس از انجام کاشت ایمپلنت، به دلیل حساس شدن عصب دندان‌ها و قرار گرفتن یک جسم خارجی در دهان، توصیه می‌شود تا از نوشیدنی‌های حاوی الکل یا نوشیدنی‌های ترش و اسیدی خودداری کنید.

8- دقت داشته باشید زمانی که پایه ایمپلنت در استخوان فک کاشته می‌شود، نیاز است تا چندین روز از مصرف غذاهای سفت که نیاز به جویدن دارند و یا به استخوان فک فشار وارد می‌کنند، خودداری کنید. بهتر است از خوردن غذاهای دارای ادویه خودداری کنید.

9- یکی دیگر از مواردی که می‌تواند منجر به ایجاد عوارض خطرناک پس از کاشت ایمپلنت شود، استعمال دخانیات، از جمله سیگار، پیپ و قلیان است. توصیه می‌شود افراد سیگاری پیش از انجام ایمپلنت، سیگار خود را ترک کنند و تا پایان دوران درمان خود از کشیدن سیگار و یا استعمال هر گونه دخانیات خودداری کنند.

10- از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنید.

11- دقت داشته باشید که پس از انجام عمل کاشت دندان نباید به هیچ وجه محل کاشت پایه ایمپلنت و بخیه‌ها را دستکاری کرد، زیرا هر گونه دستکاری می‌تواند منجر به ایجاد التهاب و عفونت در محل عمل و اطراف آن شود.

12- داروهای تجویز شده را به موقع و تا پایان دوره درمان مصرف کنید و از هر نوع خوددرمانی پرهیز کنید.

13- مسواک زدن دندانها از روز فردای جراحی اشکالی ندارد ولی تا یک هفته از مسواک کردن محل جراحی و بخیه‌ها خودداری کنید.

14- لطفاً برای معاینه مجدد و برداشتن بخیه‌ها، یک هفته بعد از جراحی با تعیین وقت قبلی به کلینیک ما مراجعه کنید.

اگر شما نیز قصد دارید تا عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهید، بهتر است که به طور کامل طبق دستورات و توصیه‌های دندانپزشک متخصص عمل کنید، تا از از بروز برخی از عوارض خطرناک پیشگیری کنید.