ایمپلنت یا کاشت دندان را می‌توان به عنوان یک راهکار نوین برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته معرفی کرد. در این روش به جای استفاده از پروتز متحرک از یک پروتز ثابت استفاده می‌شود، اما گاهی نیز ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مصرف دخانیات و سیگار نتوان ایمپلنت را جایگزین پروتز متحرک کرد.

ایمپلنت چگونه عمل می کند؟

ایمپلنت یا کاشت دندان، یک راهکار موثر برای افرادی است که دندان‌های خود را از دست داده‌اند. ایمپلنت که یک پایه فلزی است در طی یک عمل جراحی درون استخوان فک قرار داده می‌شود. این پایه فلزی که کاملاً سازگار با بدن انسان است، به عنوان یک پایه و ریشه برای دندان مصنوعی عمل می‌کند.

زمانی که پایه فلزی درون استخوان فک قرار داده شد، پس از گذشت مدت زمان مشخص می‌توان روکش و یا همان تاج دندان را بر روی آن قرار داد.

آیا همه افراد می توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌های که در مورد ایمپلنت دندان وجود دارد این است که آیا همه افراد می‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که در برخی از موارد به این دلیل که بیمار دارای شرایط خاص است، نمی‎‌توان از ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته استفاده کرد.

افرادی که مبتلا به بیماری لثه و فک هستند

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که افراد به دلایلی از جمله ابتلا به بیماری‌های فک و لثه نمی‌توانند از ایمپلنت یا کاشت دندان استفاده کنند، زیرا این احتمال وجود دارد که بدن انسان پایه فلزی را پس بزند و نتوان از پروتز ثابت به جای پروتز متحرک برای این افراد استفاده کرد.

افراد مبتلا به پوکی استخوان

گروه بعدی از افراد که ایمپلنت دندان برای آنها مناسب نیست، افرادی هستند که بیماری پوکی استخوان از نوع حاد دارند. معمولاً در چنین شرایطی با توجه به تشخیص دندانپزشک ممکن است کاشت دندان برای این افراد مناسب نباشد. در نهایت استخوان فک آنها قابلیت سازگاری با پایه فلزی ایمپلنت را نداشته باشد.

باید به این مورد توجه داشته باشید که با توجه به تشخیص دندانپزشک، گاهی نیز این احتمال وجود دارد که افراد مبتلا به پوکی استخوان هم بتوانند از پروتز ثابت دندان یا ایمپلنت استفاده کنند.

افراد سیگاری

نکته مهمی که در مورد افراد سیگاری وجود دارد این است که در بسیاری از موارد دیده می‌شود که با گذشت زمان با مشکلات دندان و لثه مواجه می‌شوند که در اغلب آنها این احتمال وجود دارد که دندان‌های خود را از دست بدهند. معمولاً در چین افرادی به دلیل وجود مشکلات و بیماری‌های حاد لثه و فک، امکان انجام ایمپلنت و کاشت دندان وجود ندارد و در بسیاری از موارد دیده می‌شود که بیمار پس از انجام عمل با مشکلاتی از جمله طولانی شدن روند بهبود و یا حتی پس زدن پایه‌های فلزی مواجه می‌شود.

تاثیر سیگار بر ایمپلنت
تاثیر سیگار بر ایمپلنت

آیا افراد سیگاری می توانند ایمپلنت انجام دهند؟

به این مورد دقت داشته باشید در صورتی که فرد سیگاری با مشکلات حاد فک و لثه مواجه نباشد، می‌تواند اقدام به انجام ایمپلنت یا کاشت دندان کند. گاهی نیز ممکن است نیاز باشد تا فرد سیگاری پیش از انجام عمل خود، اقدام به ترک سیگار به طور موقت و یا دائم کند.

در بسیاری از موارد دندانپزشک متخصص توصیه می‌کند تا افرادی که اقدام به کاشت دندان کرده‌اند، مصرف سیگار و دخانیات را برای همیشه ترک کنند، زیرا این احتمال وجود دارد که نیکوتین باعث ایجاد تاثیرات منفی بر ایمپلنت شود.

افراد سیگاری در زمان انجام ایمپلنت به چه مواردی باید توجه داشته باشند؟

در صورتی که افراد سیگاری قصد دارند تا ایمپلنت انجام دهند، نیاز است تا به موارد زیر توجه داشته باشند:

مراجعه به دندانپزشک متخصص

در گام نخست نیاز است تا افراد سیگاری که قصد دارند تا از پروتز ثابت یا ایمپلنت به جای پروتزهای متحرک استفاده کنند، برای بررسی وضعیت، سلامت استخوان فک و لثه به دندانپزشک متخصص مراجعه کنند.

ترک سیگار

گاهی نیز به افراد سیگاری توصیه می‌شود تا پیش از انجام ایمپلنت، برای مدت زمان مشخص و یا حتی برای همیشه سیگار و یا مصرف هرگونه دخانیات را ترک کنند.

مراجعه منظم به دندانپزشک

به این دلیل که احتمال بروز مشکل پس از انجام ایمپلنت، در افراد سیگاری بسیار بیشتر است، بعد از انجام کاشت و ایمپلنت دندان، نیاز است تا این افراد در بازه‌های زمانی مشخص به دندانپزشک متخصص مراجعه کنند تا بررسی‌های دقیق بر روی وضعیت استخوان فک و لثه انجام شود.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *