انتخاب روش ارتودنسی یکی از مواردی است که گاهی به عهده بیمار قرار می‌گیرد و گاهی نیز باید بسته به شرایط توسط دندانپزشک انتخاب گردد. ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک دارای تفاوت‌هایی هستند که مهم‌ترین تفاوت آنها از نامشان پیدا است و البته باید این مورد را گفت که هر یک از آنها به گونه‌‎ای بر روتین زندگی تأثیرگذار هستند. گاهی این تغییرات برای افراد اندک است، اما بسته به شرایط دندانی ممکن است برای برخی افراد با تغییرات بیشتر و یا ناخوشی‌هایی همراه باشد. داشتن دندان‎‌های صاف از مهم‌ترین نتایج این تکنیک زیبایی است که اعتماد به نفس اشخاص را بسیار افزایش می‌دهد. در این مقاله در رابطه با تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک برای شما توضیح دادیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

آشنایی با ارتودنسی ثابت

بریس ثابت و یا همان ارتودنسی ثابت از متداول‌‎ترین انواع روش‌های این تکنیک است که از سیم و براکت ثابت تشکیل شده است. در این روش از نوارهایی که در پشت دندان قرار دارد به عنوان یک تکیه‎‌گاه استفاده کرده و براکت‌ها در جلوی دندان‌ها قرار داده می‌شود. سیم‌های مخصوص نگهدارنده از میان براکت‌ها عبور داده شده و به نوارهای پشتی دندان متصل می‌گردند. دندانپزشک بر اساس شرایط دهان و دندان مراجعه کننده، سیم‌های قوس‌دار را برای سفتی تنظیم می‌کند. در روش ثابت برای تنظیم شدن سیم‌های قوس‌دار و براکت‌ها نیازمند است که هر 6 تا 8 هفته توسط دندانپزشک بررسی شوند.

ارتودنسی ثابت از سیم و براکت تشکیل شده است.
ارتودنسی ثابت از سیم و براکت تشکیل شده است.

امروزه براکت ارتودنسی‌های ثابت در ابعاد ظریف تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای کودکان از براکت‌های روشن‌تر و یا حتی بی‌رنگ نیز استفاده می‌شود. همچنین برای حل مشکل دندان‌های افتاده میتوان از ایمپلنت استفاده کرد.

انواع ارتودنسی ثابت

این تکنیک دارای انواع مختلفی است که هر یک از آنها ممکن است برای یک فرد مناسب و برای شخص دیگر مناسب نباشد. برخی افراد دارای شرایط دندانی بسیار بد نیستند و ممکن است که تا حدودی نامرتبی دندان داشته باشند، اما بعضی افراد دیگر، نیاز به ترمیم اساسی دندان و مرتب‌سازی دارند.

پالاتال اکسپندر

این نوع بریس، فشار خارجی ثابتی به پیچ‌های نگهدارنده و نوار ارتودنسی وارد می‌کند و ناحیه کام دهان را برای جای بیشتر، پهن می‌سازد.

دستگاه برطرف کننده عادت

بعضی اشخاص به مکیدن انگشت عادت دارند که برای آنها می‌توان از این روش استفاده کرد.

آشنایی با ارتودنسی متحرک

امروزه بسیاری از افراد طرفدار ارتودنسی‌های متحرک هستند، زیرا به راحتی در هر زمان می‌توانند آن را از دهان خارج کنند. بریس‌های متحرک برای مرتب‌سازی دندان‌ها با استفاده از پلاستیک‌های شفاف ساخته می‌شوند که بر سطح دندان قرار می‌گیرند و قابلیت خارج ساختن از دهان را دارند. ناگفته نماند که بعضی از انواع بریس‌های متحرک نیز با استفاده از سیم و براکت ساخته می‌شوند، از این تکنیک اغلب برای رفع مشکلات کوچک‌تر و رفع موارد عدم تناسب با شدت پایین استفاده می‌کنند. روش متحرک نیز مانند روش ثابت باید توسط دندانپزشک چکاپ شود.

انواع ارتودنسی متحرک

  • الاینرهای نامرئی
  • نگهدارنده‌های متحرک
  • بریس مخصوص شب

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک چیست؟

بریس‌های ثابت و متحرک دارای تفاوت‌هایی هستند که اغلب افراد علاقمند هستند تا قبل از استفاده از این تکنیک تفاوت آنها را بشناسند تا بهترین فرم و کارآمدترین را برای خود انتخاب نمایند. حال برای اینکه بدانید ارتودنسی ثابت برای شما بهتر است یا متحرک تا پایان این بخش را مطالعه نمایید.

روش متحرک معمولاً با بریس‌های متحرک شفاف انجام می‌گیرد که به همین دلیل طرفداران زیادی به خصوص در رده سنی نوجوانان را به خود اختصاص داده است. در صورتی که دهان فرد آزرده شود، هنگام غذا خوردن، مسواک زدن، حضور در میهمانی و غیره قابلیت خروج از دهان را دارند. ناگفته نماند که بریس‌های ثابت هزینه‌های بیشتری نسبت به بریس‌های متحرک دارند، البته ممکن است بسته به شرایط نامرتبی دندان‌ها، ارتودنسی ثابت زودتر از ارتودنسی متحرک مشکلات را رفع کند، زیرا اثرگذاری بریس ثابت در طول گذر زمان، ثابت شده است.

مراجعه کنندگانی که دارای نامرتبی شدید در دندان‌ها هستند، نمی‌توانند از ارتودنسی متحرک استفاده کنند، زیرا ممکن است که بعد از گذشت زمان، مشکل را رفع نکنند و فرد ناچار به انجام روش ثابت بعد از این مدت شود. افراد معمولاً در طی استفاده از ارتودنسی متحرک، غفلت به خرج داده و به طور مرتب از آنها استفاده نمی‌کنند و این خود یکی از عواملی است که مدت زمان درمان با این تکنیک نیز طولانی‌تر خواهد شد.

ارتودنسی ثابت در مقابل داشتن مزایا و نتایج درمانی موفق، معایبی مانند قابل مشاهده بودن دارد. براکت‌های ثابت خیلی زیبا نیستند. افراد باید در زمان معین برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه نمایند تا براکت‌ها را سفت کنند که اثر خود را از دست ندهند. کسانی که از ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنند، باید در رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن بیشتر دقت کنند، اما افرادی که از ارتودنسی متحرک استفاده می‌کنند، می‌توانند در هنگام مسواک زدن و یا حین استفاده از نخ دندان، براکت‌ها را خارج نمایند. در زمان هر یک از انواع ارتودنسی، باید دقت داشته باشید تا از مواد غذایی چسبناک استفاده نکنید.

هزینه ارتودنسی ثابت و متحرک چقدر است؟

هزینه ارتودنسی متحرک و ثابت بسته به موارد مورد نیاز و برنامه‌های درمانی تعیین شده از جانب دندانپزشک متفاوت خواهد بود. هزینه ثابت در مقابل متحرک بیشتر است. گاهی درمان با ارتودنسی متحرک به دلیل عدم رعایت قوانین و نکات، طولانی می‌شود که ممکن است هزینه را بیش از حد معمول کند، همچنین برای انجام هر یک از این روش‌ها، باید تمامی دندان‌ها سالم باشند و اگر نیاز به پر کردن دندان و یا عصب‌کشی دندان وجود داشته باشد، باید قبل از شروع روند ارتو درمان گردند که خود نیازمند هزینه است.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *