افرادی که به دنبال راهی برای بر طرف کردن عیوب جزئی دندان‌های خود هستند، اطلاع دارند که کامپوزیت دندان یکی از بهترین روش‌ها است. کامپوزیت ونیر در واقع بهترین گزینه برای درمان نواقص دندان‌های جلویی دهان که در زیبایی ظاهری بسیار تأثیرگذار هستند، نیز شناخته شده است. همانطور که همه ما میدانیم، تمامی روش‌های زیبایی و درمانی که انجام می‌شوند، برای مدت زمان مشخصی نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند تا هم بهترین نتیجه حاصل شود و هم دوام و کیفیت تکنیک انجام شده، افزایش یابد. کامپوزیت ونیر یکی از روش‌هایی است که در عین سادگی، بسیار حساس بوده و لازم است که اشخاص قبل از انجام این روش، مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان را بشناسند تا با کوچک‌ترین عارضه یا مشکلی مواجه نشوند.

آشنایی با کاربرد کامپوزیت دندان

بسیاری از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات صحیح و کامل در رابطه با این روش از اصلاح طرح لبخند، این تصور را دارند که کامپوزیت ونیر فقط برای زیبایی دندان و زیبایی ظاهری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این طرز فکر اشتباه است و شما می‌توانید برای رفع بسیاری از نواقص دیگر دندان‌های خود و درمان‌های جزئی از تکنیک کامپوزیت دندان استفاده نمایید.

کامپوزیت ونیر برای اصلاح طرح لبخند و عیوب جزیی دندان است.
کامپوزیت ونیر برای اصلاح طرح لبخند و عیوب جزیی دندان است.

در ادامه برخی از کاربرد‌های درمانی مورد اهمیت این روش را بیان کردیم:

  • اصلاح کجی و نامرتبی‌های جزئی دندان
  • پوشاندن لکه‌های ایجاد شده روی دندان
  • رفع شکستگی‌های جزئی تاج دندان
  • از بین بردن فواصل بین دندانی
  • در پر کردن دندان کاربرد دارد

مراقبتهای قبل از کامپوزیت دندان

در این بخش لازم دانستیم که قبل از بیان مراقبت‌های بعد از کامپوزیت ونیر دندان، ابتدا به نکات مهم مراقبتی قبل از انجام کامپوزیت اشاره‌ای کوتاه داشه باشیم که نتایج حاصل اثربخشی فوق‌العاده خود را به نمایش بگذارند. کارهایی که باید قبل از کامپوزیت دندان انجام دهید:

برای اینکه یک تکنیک اصلاح طراحی لبخند برای دندان‌ها به خوبی انجام گیرد، ابتدا باید کلینیک و دندانپزشک خوب و با تجربه‌ای را در رابطه با زمینه مورد نظر انتخاب نمایید. امروزه هر دندانپزشک از روش خاصی استفاده می‌کند اما بهتر است که شما در این رابطه دقت زیادی کنید و به جلسه مشاوره‌ای قبل از کامپوزیت دندان اهمیت دهید.

در رابطه با نحوه چگونگی اجرای تکنیک کامپوزیت ونیر دندان و نیز مشکلات دندان خود با دندانپزشک صحبت کنید و اطلاعات لازم را بدست آورید. در این رابطه باید به نظرات و توصیه‌های دندانپزشک خود توجه کنید.

نمونه کار یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که به شما در انتخاب دندانپزشک خوب کمک خواهد کرد. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و یا مراجعه حضوری نمونه کارهای کامپوزیت دندانپزشک را مشاهده کنید.

یکی از مواردی که به شدت حتی به دندان‌های سالم آسیب وارد می‌کند، استفاده بیش از اندازه از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و همچنین استفاده زیاد از سیگار و قلیان است. اگر تصمیم به انجام کامپوزیت دندان دارید و انتظارات شما از این روش بالا است، بنابراین در استفاده از موارد گفته شده تامل کنید.

مراقبتهای بعد از کامپوزیت دندان

اقداماتی که باید بعد از کامپوزیت دندان به آنها توجه کنید، کوتاه مدت بوده و بعد از این دوره زمانی می‌توانید با کامپوزیت ونیر خود مانند یک دندان طبیعی رفتار کنید.

دندانپزشک قبل از انجام کامپوزیت دندان برای آرامش بیشتر مراجعه کننده، از بی‌حسی استفاده می‌کند. کامپوزیت دندان نیازمند مقداری تراش بر سطح دندان‌ها است که ممکن است بعد از رفتن اثر بیحسی، فرد با کمی درد یا ناخوشی مواجه شود. دندانپزشک برای این نوع درد، داروی مسکن برای شما تجویز می‌کند که باید در صورت لزوم در زمان‌های معین استفاده نمایید.

داروهای آنتی‌بیوتیکی تجویز شده باید در ساعات گفته شده مصرف شوند که لثه و نواحی دندان‌های کامپوزیت شده با التهاب یا عفونت لثه مواجه نشوند.

افرادی که کامپوزیت ونیر دندان انجام می‌دهند، اظهار دارند که به مدت حدود 2 تا 3 هفته از حساسیت دندانی در برابر دمای گرم یا سرد برخوردار هستند. در این مدت زمان، از مصرف غذا یا مایعات سرد و گرم خودداری کنید تا میزان حساسیت دندان افزایش نیابد.

در صورتی که به مدت یک هفته بعد از انجام کامپوزیت دندان یا ایمپلنت دندان، حین غذا خوردن احساس غیرطبیعی در دندان‌ها و دهان خود داشتید، باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید و این مورد را طبیعی فرض نکنید.

استفاده از خمیر دندان مناسب در حفظ کامپوزیت ونیر دندان و حتی لمینت دندان نیز موثر است. توجه داشته باشید که بعد از کامپوزیت دندان از خمیر دندان‌های سفید کننده و یا پودرهای این چنینی برای مسواک زدن استفاده نکنید، همچنین استفاده از دهانشویه را جدی بگیرید. کامپوزیت دندان در صورتی که به درستی مسواک نشود، ممکن است بعد از مدتی با لکه‌های تیره مواد غذایی رو به رو شود.

به مدت 2 تا 3 هفته از مصرف غذاهای بیش از اندازه سفت مانند ته دیگ خودداری نمایید. هیچگاه سعی نکنید که با دندان کامپوزیت شده خود، مواد سخت و سفت را بشکنید یا باز کنید و یا عادت جویدن ناخن را ترک کنید، زیرا ممکن است کامپوزیت دندان شما دچار شکستگی یا لب پریدگی شود.

سعی کنید برای حفظ و ماندگاری کامپوزیت دندان خود، به صورت دوره‌ای چند ماهه به دندانپزشک مراجعه نمایید تا سلامت دهان و دندان شما را بررسی کند.

تا چند ساعت بعد از کامپوزیت نباید غذا خورد؟

به طور کلی برای غذا خوردن بعد از کامپوزیت ونیر دندان ممنوعیتی وجود ندارد، اما بهتر است تا 24 ساعت مایعات مصرف شود.

بعد از کامپوزیت دندان از چه خمیر دندانی استفاده کنیم؟

بعد از انجام کامپوزیت دندان، باید از مسواک‌های نرم و خمیر دندان‌های معمولی بدون سفید کننده‌های خاص استفاده کنید.

چه غذاهایی را نباید بعد از کامپوزیت ونیر دندان مصرف کرد؟

بعد از کامپوزیت دندان باید مصرف نوشیدنی‌های چای و قهوه، جویدن غذاهای سفت، مصرف آدامس و پاستیل را به حداقل برسانید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *