شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که صبح خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز می‌کنید و یا قبل پیاده روی و باشگاه از این نوشیدنی گرم و دلچسب، لذت می‌برید. حال اگر از تکنیک روکش دندان که امروزه بسیار پرطرفدار است، استفاده کرده باشید، دغدغه‌ای به عنوان تغییر رنگ روکش دندان خود و همچنین تاثیر بسیاری از مواد غذایی و نوشیدنی بر آنها دارید، اما آیا واقعاً روکش دندان با خوردن قهوه تغییر رنگ می‌دهد؟ تاثیر قهوه بر روکش دندان چیست؟

ماهیت نوشیدنیهای کافئین دار

در رابطه با قهوه باید بدانید که حاوی ماده‌ای به نام تانین است. تانین قابلیت تجزیه در آب را داشته و به همین دلیل سبب چسبیدن ذرات رنگ به سطح دندانها می‌شود. البته این مورد رنگ‌پذیری دندان‌ها با نوشیدنی‌های کافئین‌دار، در رابطه با سایر نوشیدنی مانند چای، هات‌چاکلت، شیر قهوه، نوشیدنی‌های حاوی پلی‌فنول و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز صدق می‌کند.

توصیه می‌شود که اگر از روکش دندان برای طراحی لبخند خود استفاده کردید، باید قبل از اینکه ذرات قهوه بر سطح دندان‌هایتان به طور مستقیم بنشیند، مسواک بزنید و دهان خود را با آب بشویید. در صورتی که قهوه با کافئین کمتر بنوشید، کمتر با زردی روکش دندان مواجه می‌شوید.

چه مواد غذایی باعث تغییر رنگ روکش دندان میشوند؟

قهوه و چای تنها موارد تاثیرگذار بر رنگ دندان نیستند و برای اینکه روکش دندان شما بعد از سالها نیز به رنگ سفید باقی بماند، باید مواد غذایی موثر دیگر بر پیدایش این مشکل را بشناسید:

  • نوشابه
  • گوجه فرنگی، چغندر و سس گوجه
  • نوشیدنی‌های انرژی‌زای قندی
  • میوه‌های اسیدی مانند آلبالو، تمشک

معایب قهوه برای روکش دندان

بسیاری از افراد تصور دارند که قهوه تنها رنگ روکش دندان را تغییر می‌دهد اما از این موضوع غافل هستند که این ماده کافئین‌دار، موجب تجمع باکتری میان فواصل روکش‌های دندانی می‌شود و به مرور زمان فرسایش روکش دندان و حتی مینای دندان را به همراه دارد.

اثر قهوه روی روکش دندان
اثر قهوه روی روکش دندان

قهوه علاوه بر سطح دندان و روکش دندانی، بر سطح زبان نیز می‌چسبد و به مرور زمان بوی بد دهان را ایجاد می‌کند بنابراین دانستید که قهوه علاوه بر تغییر رنگ روکش دندان، موجب چه معایب دیگری به مرور زمان خواهد شد، پس با این حساب باید نوشیدن آب بعد از مصرف قهوه را فراموش نکنید تا کمتر با اینگونه چالش‌ها رو به رو شوید.

برای زرد نشدن روکش دندان بعد از مصرف قهوه چکار کنیم؟

اولین و اصلی‌ترین راه، شستن دندان‌ها بعد از مصرف قهوه و یا هرگونه نوشیدنی کافئین‌دار دیگر است. ایرانی‌ها معمولاً مصرف بالای چای دارند اما اگر روکش دندان دارید، برای اینکه حالت اولیه آن را از دست ندهید، بهتر است که بعد از نوشیدن هر فنجان از این موارد گفته شده، دهان و دندان خود را بشویید. در صورتی که در آن زمان، امکان مسواک زدن دارید، حتماً این کار را انجام دهید.

آیا میتوان لکه های ناشی از قهوه بر روکش دندان را از بین برد؟

اگر به طور مداوم در حال مصرف قهوه و سایر نوشیدنی‌های این چنینی هستید، برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده بر سطح روکش دندان، هر شش ماه برای چکاپ و سفیدسازی و پاک کنندگی سطح روکش دندان خود به دندانپزشک زیبایی مراجعه نمایید.

آیا باید بعد از روکش دندان قهوه را کنار بگذاریم؟

خیر، نیازی نیست که به طور کل نوشیدن قهوه را کنار بگذارید اما می‌توانید برای استفاده بیشتر و نرساندن آسیب به روکش دندان خود، از نی استفاده کنید و یا باید برای چکاپ تغییر رنگ روکش دندان خود، هر 4 تا 6 ماه به دندانپزشکی مراجعه نمایید.

بین چای و قهوه کدام یک برای روکش دندان مضرتر است؟

تاثیری که قهوه بر روکش دندان می‌گذارد از چای بسیار بیشتر است و دلیل آن همان تانن موجود در این ماده نوشیدنی است. تانن در چای نیز موجود است اما تاثیر کمتری نسبت به قهوه دارد. اگر نمی‌توانید این دو نوشیدنی گرم را کنار بگذارید، باید هر چند ماه یکبار روکش دندان خود را به دندانپزشک نشان دهید که در صورت نیاز رسیدگی لازم برای عدم تغییر رنگ آنها انجام شود.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *