لمینت سرامیکی دندان یکی از تکنیک‌های اصلاح طرح لبخند است که اغلب برای ترمیم دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. لمینت سرامیکی مانند ایمپلنت باید در لابراتوار ساخته شود و بعد از آماده‌سازی توسط دندانپزشک بر سطح دندان زیباجو قرار گیرد. شما هم می‌دانید که لمینت‌ها نیاز به تراشیدن اندکی از دندان دارند، اما تراشیدن حداقل دندان‌ها در روند لمینت سرامیکی سبب شده تا طرفداران این روش بسیار افزایش یابند. در این مقاله در ارتباط با تمامی جزئیات این نوع لمینت و تفاوت آن با سایر انواع لمینت اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

لمینت سرامیکی یکی از روش‌های پرطرفدار برای ترمیم دندان یا برقراری زیبایی و رفع عدم تناسب ظاهری دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرد با استفاده از این روش می‌تواند تمامی مشکلات ظاهری دندان خود را برطرف نماید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

از نظر اندازه ضخامت، لمینت سرامیکی دارای 5 تا 6 میلیمتر ضخامت است که به راحتی با استفاده از ماده رزینی بر سطح دندان چسبیده می‌شوند و این ضخامت نرمال سبب می‌شود تا ظاهر دندان طبیعی به نظر برسد و دندان‌ها فرم مصنوعی پیدا نکنند.

این تکنیک اصلاح طرح لبخند برای برطرف‌سازی کجی دندان‌ها و انواع شکستگی دندان نیز کاربرد دارد. حتی بسیاری از افراد از این روش فقط برای پوشاندن رنگ طبیعی دندان خود استفاده می‌کنند. این لمینت دارای استحکام بسیار است که سطح دندان را به خوبی پوشش می‌دهد.

لمینت سرامیکی روش پرطرفدار برای زیبایی دندان است که به رنگ طبیعی دندان نزدیک است.
لمینت سرامیکی روش پرطرفدار برای زیبایی دندان است که به رنگ طبیعی دندان نزدیک است.

انواع لمینت سرامیکی دندان

در ارتباط با انواع لمینت سرامیکی بعد از مراجعه حضوری، دندانپزشک تمامی انواع آن را برای شما مشخص خواهد کرد و بسته به شرایط به شما توصیه می‌کند که بهتر است از کدام نوع استفاده کنید. در این بخش ما درباره انواع لمینت سرامیکی توضیح مختصری دادیم:

لمینت IPS Empress

این نوع لمینت را در ابتدا بر سطح دندان‌ها فشرده و پرس می‌کنند تا قالب‌گیری دقیق انجام گیرد و سپس در کوره آماده‌سازی لازم را انجام می‌دهند. این نوع لمینت دندان استحکام بسیاری بر سطح دندان داشته و امروزه کاربرد بسیاری دارد.

Cad-Cam

روکش این نوع لمینت در طی یک جلسه ساخته می‌شود اما معمولاً در دندانپزشکی این نوع لمینت استفاده چندانی ندارد، زیرا دارای رنگ جالب و طبیعی نیست.

لمینت فلدسپاتیک

این نوع لمینت با استفاده از پودر ساخته می‌شود و در لابراتوار آماده‌سازی می‌شود.

لمینت از جنس زیرکونیا و آلومینا

در این روش با استفاده از مواد زیرکونیوم، یک قالب گچی درست می‌کنند که در مرحله بعدی آن را به کوره می‌فرستند. بعد از اینکه لمینت‌ها ساخته شد، روی دندان فرد چسبانده می‌شود. نصب این نوع لمینت بر سطح دندان‌ها سخت است و به همین دلیل، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی

لمینت دندان دارای ظاهر بسیار طبیعی و رنگ ثابت است. لمینت کامپوزیتی بعد از مدت زمان حدود 6 تا 12 ماه تا حدودی ممکن است دچار تغییر رنگ شود اما لمینت سرامیکی از نظر رنگ با دوام‌تر است. مقاومت و استحکام لمینت سرامیکی از لمینت کامپوزیتی بیشتر است، اما هزینه‌های بیشتری نسبت به لمینت کامپوزیتی دارد.

معایب لمینت سرامیکی دندان

  • این روش برگشت‌پذیر نیست، به این معنا که اگر فرد پشیمان شود و تصمیم بگیرد که لمینت سرامیکی را از سطح دندان خود بردارد، نمی‌تواند.
  • لمینت سرامیکی در صورت ترک خوردن باید برداشته و لمینت جدید جایگزین شود، زیرا قابلیت ترمیم ندارد.
  • معمولاً در هفته‌های ابتدایی نباید از غذاهای سرد و گرم استفاده کنید، زیرا حساسیت دندانی در این روزها امکان دارد که زیاد باشد.
  • در صورتی که لمینت دندان سرامیکی به درستی بر سطح دندان جایگذاری نشود، ممکن است که پوسیدگی دندان را به همراه داشته باشد.

مراحل نصب لمینت سرامیکی

در جلسه اول رنگ لمینت سرامیکی را انتخاب و بعد از قالب‌گیری، برای ساخت ارائه داده می‌شود. در مرحله بعدی اگر نیاز باشد تا دندان تراشیده شود، انجام گرفته و سپس با استفاده از مواد ضد عفونی کننده دهان را شست‌و‌شو می‌دهند. در مرحله بعدی چسب مخصوص لمینت سرامیکی بر سطح دندان زده شده و لمینت‌ها با دقت و مهارت جایگذاری خواهند شد. این تکنیک باید با دقت بسیار انجام شود تا نیاز به موارد ترمیمی نباشد.

لمینت سرامیکی دندان برای چه افرادی مناسب نیست؟

  • افرادی که دندان قروچه شبانه دارند، نباید از این روش استفاده کنند.
  • اشخاصی که به طور مداوم از سیگار و قلیان استفاده می‌کنند.
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را آن‌چنان که باید رعایت نمی‌کنند.
  • افرادی که در وعده‌های غذایی خود از مواد قندی بسیار استفاده می‌کنند.
  • اشخاصی که دارای مشاغل خطرناک هستند و ممکن است هر لحظه به دندان‌ها آسیب وارد شود.
  • کسانی که مینای دندان آنها از بین رفته است بهتر است که از تکنیک روکش دندان برای رفع عیوب دندان خود استفاده کنند.
  • افرادی که دارای مشکلات دندانی نظیر انواع عفونت دندان، عفونت لثه و … هستند باید ابتدا تمامی این موارد را رفع کنند و سپس برای استفاده از لمینت سرامیکی اقدام نمایند.

چگونه باید از لمینت سرامیکی دندان محافظت کنیم؟

همه روکش‌های دندانی و انواع لمینت‌ها اعم از لمینت سرامیکی، لمینت کامپوزیتی و … به اندازه یک دندان طبیعی و سالم استحکام ندارند، بنابراین باید افراد بعد از استفاده از هر یک از این روش‌ها به نکات مراقبتی اهمیت دهند. برای محافظت از این نوع لمینت:

  • به طور مرتب از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه استفاده کنید.
  • از نوشیدنی‌های گازدار و یا الکلی و همچنین نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده نکنید.
  • به مدت 1 تا 2 هفته بعد از لمینت دندان‌ها، مواد غذایی داغ و یا سرد مصرف نکنید که حساسیت دندانی برای شما ایجاد نشود.
  • سیگار و قلیان را کنار بگذارید، زیرا علاوه بر از بین بردن استحکام دندان، موجب زرد شدن رنگ دندان نیز خواهند شد.
به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *