دندان‌های انسان بخشی از بدن محسوب می‌شوند که قابلیت ترمیم و بازسازی مجدد را ندارند. به همین دلیل ممکن است افراد زیادی در طول دوران زندگی خود مجبور شوند، تا پس انجام عمل‌های ناموفق ترمیمی دندانپزشکی بر روی دندان‌های خود، از انواع پروتزهای مصنوعی متحرک و ثابت استفاده کنند.

انواع پروتز

معمولاً پروتزهای دندان در سه دسته قرار می‌گیرند، که شامل موارد زیر است:

  1. پروتزهای ثابت
  2. پروتزهای مصنوعی متحرک
  3. پروتزهای مصنوعی نیمه متحرک

پروتز ثابت دندان چیست؟

پروتز ثابت دندان و یا همان دندان مصنوعی ثابت، در واقع یک راهکار درمانی در دندانپزشکی محسوب می‌شود که کمک کرده تا افرادی که به هر دلیل دندان‌های طبیعی خود را از دست داده‌اند، دوباره داشتن دندان‌هایی ثابت را تجربه کنند. دندان‌های ثابت به سادگی از دهان خارج می‌شوند اما پروتز ثابت همانطور که از نامش پیدا است، بر روی لثه ثابت می‌شود.

معمولاً در زمان استفاده از پروتز ثابت، دندانپزشک متخصص یک یا چند پایه فلزی را درون استخوان فک قرار می‌دهد، سپس دندان مصنوعی بر روی این پایه‌های فلزی ثابت می‌شود.

به این مورد توجه داشته باشید، پایه‌های فلزی که معمولاً از جنس تیتانیوم ساخته می‌شوند، باید به طور کامل با استخوان فک جوش خورده باشند، سپس تاج دندان بر روی آن قرار داده شود.

به طور کلی روند ترمیم استخوان فک و جوش خوردن پایه فلزی به استخوان فک، به چندین ماه زمان نیاز دارد و در این مورد نیاز است تا بیمار دستوراتی که توسط دندانپزشک صادر می‌شود را به طور کامل اجرا کند.

پروتز ثابت دندان در تهران
پروتز ثابت دندان در تهران

پروتز ثابت چه مزیتی دارد؟

پروتزهای مصنوعی از نوع ثابت در مقایسه با پروتزهای مصنوعی متحرک از ویژگی‌های بیشتری برخوردار هستند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

ثابت ماندن در دهان

زمانی که فرد دندان‌های طبیعی خود را از دست می‌دهد، احساس ناخوشایندی را تجربه می‌کند، به خصوص اگر فرد در سنین جوانی دندان‌های طبیعی خود را از دست بدهد، این احتمال وجود دارد که دچار مشکلات روحی و افسردگی شود. با استفاده از پروتز ثابت که به آن ایمپلنت دندان یا کاشت دندان نیز گفته می‌شود، این امکان وجود دارد که فرد دوباره داشتن دندان‌های ثابت و مشابه دندان‌های طبیعی خود را تجربه کند.

ظاهر طبیعی نسبت به پروتزهای متحرک

در بسیاری از موارد زمانی که افراد از پروتزهای مصنوعی متحرک استفاده می‌کنند، ظاهری غیر طبیعی خواهند داشت، به خصوص زمانی که از پروتزهای بی‌کیفیت استفاده شود، این احتمال وجود دارد که در معاشرت با سایر افراد کمی با مشکل مواجه شوند، چون پروتز متحرک گاهی نمی‌تواند زیبایی مورد نظر را بر فرد بیمار ایجاد کند، اما پروتزهای ثابت این مزیت را نسبت به پروتزهای متحرک دارند که ظاهری طبیعی برای فرد بیمار ایجاد می‌کنند.

چه کسانی نمی توانند از پروتز ثابت دندان استفاده کنند؟

معمولاً در بیشتر موارد تمام افرادی که متقاضی استفاده از پروتز ثابت هستند، می‌توانند از آن استفاده کنند. البته برخی از افراد نیز ممکن است به دلایل مختلفی در استفاده از پروتز متحرک محدودیت داشته باشند. به عنوان مثال برخی از بیماران که با مشکلات فکی و استخوانی مواجه هستند، شاید بهتر باشد تا پروتزهای متحرک را جایگزین دندان‌های از دست رفته خود کنند.

در هر صورت به این مورد توجه داشته باشید که اگر قصد دارید تا از پروتزهای ثابت به عنوان جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته خود استفاده کنید، حتماً با مراجعه به دندانپزشک متخصص و کلینیک معتبر، یک روش درمانی مناسب را برای خود انتخاب کنید.

روند درمانی با کمک پروتز ثابت چگونه است؟

در مرحله نخست زمانی که بیمار به مطب دندانپزشک مراجعه می‌کند، نیاز است تا شرح کاملی از وضعیت سلامت و یا بیماری خود را به دندانپزشک ارائه دهد.

در مرحله بعد پس از اینکه دندانپزشک استفاده از پروتز ثابت دندان را تایید کرد، اقدام به کاشت پایه‌های فلزی در استخوان فک می‌کند. توجه داشته باشید که کاشت پایه‌های فلزی در طی یک عمل جراحی سرپایی انجام می‌شود و نیازی به بستری کردن و یا استفاده از داروی بیهوشی نیست.

با گذشت زمان تعیین شده و پس از اینکه دندانپزشک از جوش خوردن پایه‌های فلزی به استخوان فک اطمینان حاصل کرد، با قالب‌گیری از فک، اقدام به تهیه تاج دندان می‌کند.

در مرحله آخر نیز تاج دندان بر روی پایه‌های فلزی قرار داده می‌شود. البته در طول دوران درمان، نیاز است تا از جویدن غذاهای سفت با پایه‌های فلزی موجود در استخوان فک خودداری کنید. همچنین تا کامل شدن روند درمان و پیشگیری از ایجاد عفونت در محل کاشت پایه فلزی، حتماً بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.

هزینه انجام پروتز ثابت دندان چه قدر است؟

هزینه پروتز ثابت به موارد مختلفی بستگی دارد. برای دریافت هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دندانپزشکی دکتر بلندیان به شماره ۲۲۶۵۸۲۳۱-۰۲۱ یا ۰۹۳۰۲۵۴۵۲۸۴ تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 4]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *