با توجه به اینکه دندان‌ها یکی از اعضای مهم و حساس در بدن انسان محسوب می‌شوند، با گذشت زمان و پیشرفت علم در زمینه دندانپزشکی این امکان فراهم شده تا افراد بتوانند با راهکارها و روش‌های مختلف مانند پروتز نیمه متحرک، جایگزینی مناسب برای دندان‌های از دست رفته خود پیدا کنند.

در حال حاضر پروتزهای متحرک، ثابت و نیمه متحرک کمک کرده‌اند تا به سادگی بتوان مطابق با شرایط و نیاز بیمار، یک پروتز مصنوعی مناسب را جایگزین دندان‌های از دست رفته کرد.

پروتز نیمه متحرک چیست؟

پروتز نیمه متحرک یا در اصطلاح اوردنچر، یک پروتز مصنوعی دندان است که در برخی از موارد مانند پروتز ثابت است و در برخی موارد دیگر مانند پروتز متحرک عمل می‌کند.

به طور کلی این نوع پروتز را بیشتر برای افرادی استفاده می‌کنند که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند و نیاز دارند تا یک دست دندان کامل را جایگزین دندان‌های از دست رفته خود کنند.

پروتز نیمه متحرک یا اوردنچر چگونه عمل می کند؟

پروتز نیمه متحرک مانند پروتز ثابت بر روی پایه‌های فلزی که در درون استخوان فک کاشته می‌شوند، قرار می‌گیرد. پایه‌های فلزی یا همان ایمپلنت، درست مانند پایه‌های فلزی در پروتزهای ثابت عمل می‌کنند. در واقع تمام دندان‌های مصنوعی ساخته شده بر روی دو یا چند پایه فلزی قرار نصب می‌شوند.

این نوع پروتز در مقایسه با پروتزهای متحرک، راحتی بیشتری برای بیمار ایجاد می‌کنند، اما باز هم نمی‌توان گفت که مانند پروتز ثابت عمل می‌کنند، زیرا پروتز نیمه متحرک نیز قابلیت خارج کردن از دهان را دارد.

پروتز نیمه متحرک دندان
پروتز نیمه متحرک دندان

پروتز نیمه متحرک چگونه ساخته می شود؟

استفاده از پروتزهای متحرک برای همه افراد مناسب نیست و حتماً باید بر طبق تشخیص دندانپزشک برای ساخت پروتز نیمه متحرک اقدام شود. به طور کلی ساخت پروتز نیمه متحرک شامل مراحل زیر است:

کاشت پایه فلزی

در نخستین گام نیاز است دو یا چند پایه فلزی و یا همان ایمپلنت در استخوان فک کاشته شود.

ترمیم استخوان فک و جوش خوردن پایه فلزی

در این مرحله نیاز است تا به پایه‌های فلزی که در استخوان فک کاشته شده‌اند فرصت داده شود، تا به خوبی به استخوان فک جوش بخورند.

قالب گیری از دندان

زمانی که پایه‌های فلزی در استخوان فک محکم شدند، زمان قالب‌گیری از استخوان فک فرا می‌رسد. پس از قالب‌گیری، دندان‌های مصنوعی در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شوند.

تست دندان

در مرحله آخر تاج دندان که در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شده است، بر روی پایه‌های فلزی نصب، تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود.

پروتز نیمه متحرک دندان چه مزیت هایی دارد؟

این پروتز در مقایسه با پروتزهای متحرک دارای ظاهری بسیار طبیعی‌تر است. در نتیجه افراد بسیار زیادی تمایل دارند تا پروتز نیمه متحرک را جایگزین دندان‌های از دست رفته خود کنند.

همچنین این نوع پروتز، به لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به پروتز ثابت دارد. با این تفاوت که از قیمت پایین‌ترین برخودار است.

هزینه پروتز دندان چقدر است؟

هزینه پروتز دندان به موارد مختلفی بستگی دارد. برای دریافت هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دندانپزشکی دکتر بلندیان به شماره ۲۲۶۵۸۲۳۱-۰۲۱ یا ۰۹۳۰۲۵۴۵۲۸۴ تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *