دندان‌ها را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن معرفی کرد که علاوه بر داشتن تاثیر زیاد بر زیبایی چهره، تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد صحیح و سلامت دستگاه گوارش هم دارد. متاسفانه از دست دادن دندان یکی از پدیده‌های ناخوشایند محسوب می‌شود که ممکن است هر فردی در هر سنی آن را تجربه کند. خوشبختانه سال‌ها است که پروتزهای مصنوعی به کمک افراد آمده‌اند تا از آنها به عنوان جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته استفاده کنند.

پروتز متحرک قدیمی‌ترین و رایج‌ترین نوع از پروتز است که هنوز هم طرفداران بسیار زیادی دارد.

چه زمان می توان از پروتز متحرک یا دندان مصنوعی استفاده کرد؟

از دوران‌های قدیم این امکان وجود داشت که هر فردی که دندان خود را به هر دلیل از دست می‌داد، می‌توانست پروتز متحرک را جایگزین دندان از دست رفته خود کند. در حال حاضر نیز این امکان وجود دارد که بتوان از پروتز متحرک به جای یک دندان و یا حتی تمام دندان‌های از دست رفته استفاده کرد.

معمولاً افراد در سنین بالا به دلایل مختلفی ممکن است که تمام دندان‌های خود را از دست بدهند، در نتیجه این افراد نیاز دارند تا از دندان‌های مصنوعی کامل که در اصطلاح به آن دست دندان گفته می‌شود، استفاده کنند.

پروتز متحرک دندان، جایگزین دندان از دست رفته
پروتز متحرک دندان، جایگزین دندان از دست رفته

به این نکته مهم توجه داشته باشید که بهتر است اگر دندان یا دندان‌های خود را از دست داده‌اید، پس از ترمیم زخم‌های موجود بر روی لثه که ناشی از کشیدن دندان هستند، برای ساخت پروتز متحرک اقدام کنید، زیرا زمانی که پس از کشیدن دندان فضای خالی در استخوان فک ایجاد شود، ممکن است به مرور زمان مشکلاتی را برای فرد بیمار ایجاد کند.

زمانی که فرد شروع به جویدن غذا با استخوان فک میکند، این استخوان به مرور زمان تحلیل خواهد رفت و اگر فرد بیمار در آینده تصمیم بگیرد تا از پروتزهای مصنوعی دندان استفاده کند، با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

پروتز متحرک دندان چگونه ساخته می شود؟

ساخت پروتز متحرک دندان نیز مانند سایر روش‌های درمانی دارای مراحل مختلفی است که برخی از آنها شامل موارد زیر است.

کشیدن دندان‌ های خراب و پوسیده

در مرحله نخست نیاز است تا تمام دندان‌های بیمار بررسی شود، سپس آنهایی که دیگر قابل ترمیم و بازسازی نیستند، کشیده شوند.

ترمیم استخوان فک و لثه

در مرحله دوم نیاز است تا به استخوان‌های فک و لثه فرصت داده شود تا به خوبی ترمیم و برای استفاده از پروتز متحرک دندان آماده شوند.

قالب گیری از فک و دندان ها

در این مرحله از استخوان فک و سایر دندان‌های موجود در دهان قالب‌گیری می‌شود، سپس قالب به لابراتوار دندانپزشکی در تهران منتقل خواهد شد تا بتوان پروتز دندان را به طور کاملاً دقیق و متناسب با وضعیت فک بیمار ساخت.

تست پروتز متحرک

تست دندان که در مراحل پایانی انجام می‌شود، کمک می‌کند تا دندانپزشک از عملکرد صحیح پروتز متحرک اطمینان حاصل کند، به عنوان مثال پس از قرار دادن پروتز در دهان بیمار از او پرسیده می‌شود که آیا در بخشی از استخوان فک خود فشار احساس می‌کند یا خیر.

در صورتی که فرد بیمار مشکل داشته باشد پروتز دندان دوباره برای ترمیم به لابراتوار منتقل می‌شود و این مرحله تا احساس راحتی کامل بیمار ادامه خواهد داشت.

پروتز مصنوعی متحرک دندان چه مزیت هایی دارد؟

پروتزهای متحرک در مقایسه با پروتزهای ثابت بسیار سریع آماده می‌شوند، به همین دلیل برخی از افراد که دندان‌های خود را از دست داده‌اند ترجیح می‌دهند به جای استفاده از پروتزهای ثابت که استفاده از آن‌‍‌‌ها روند طولانی دارد از پروتزهای متحرک استفاده کنند.

پروتز متحرک دندان در مقایسه با پروتز ثابت دندان، از قیمت مناسب‌تری برخودار هستند، به همین دلیل ممکن است بسیاری از افراد به دلیل مقرون به صرفه بودن هزینه پروتز متحرک آن را انتخاب کنند، البته این مورد را نیز در نظر داشته باشید که تعویض پروتزهای متحرک نیز در مقایسه با پروتزهای ثابت بسیار آسان‌تر و کم هزینه‌تر است.

پروتزهای متحرک دندان چه معایبی دارند؟

پروتزهای متحرک دندان دارای معایب خاصی هستند، اما در مقایسه با پروتزها ثابت، نقطه ضعف اندکی نیز دارند، به عنوان مثال پروتزهای ثابت و یا ایمپلنت دندان، ظاهری بسیار طبیعی‌تر از پروتزهای متحرک برای فرد بیمار ایجاد می‌کنند.

برخی از افراد دوست ندارند که برای شستن دندان‌های خود، آنها را از دهان خود خارج کنند، که این نکته در مورد پروتزهای متحرک دندان صدق می‌کند.

به این مورد توجه داشته باشید که ساخت هرگونه پروتز مصنوعی دندان، از جمله پروتزهای متحرک، نیاز به تخصص و تبحر دارد، به همین دلیل توصیه می‌شود برای کاهش برخی از عوارض و مشکلاتی که پروتزهای متحرک می‌توانند ایجاد کنند، به دندانپزشک متخصص و خبره مراجعه کنید.

شما نیز می‌توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر بلندیان، از خدمات حرفه‌ای برای ساخت انواع پروتز مصنوعی بهره‌مند شوید.

هزینه پروتز متحرک دندان چه قدر است؟

هزینه انجام پروتز متحرک دندان به موارد مختلف بستگی دارد. برای اطلاعات بیشتر با کلینیک تخصصی دکتر پانته‌آ بلندیان به شماره 09302545284 تماس بگیرید یا در واتساپ پیام دهید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

1 نظر

  • برای یکی از دندان هایم ایمپلنت انجام دادم، بسیار عالی،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *