عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند تاثیرات منفی بر روی سلامت دهان و دندان داشته باشند. برخی از عوامل قابل پیشگیری هستند و برخی دیگر ممکن است به صورت ژنتیکی و ارثی در فرد آشکار شوند. یکی از مواردی که تاثیرات بسیار منفی بر روی سلامت دهان و دندان دارد، مصرف سیگار و دخانیات است.

به طور کلی مصرف سیگار می‌تواند در بلند مدت تاثیرات جبران‌ناپذیری بر روی دندان‌های فرد داشته باشد، به طوری که در بسیاری از موارد دیده می‌شود که فرد سیگاری تمام دندان‌های خود را به طور کامل از دست می‌دهد.

تاثیرات مصرف سیگار بر روی لثه

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سیگار می‌تواند باعث بروز بیماری‌های پریودنتال شود. بر اساس آمارهای منتشر شده نیز گفته می‌شود که حدود 40 درصد از بیماری‌های پریودنتال بر اثر مصرف سیگار ایجاد می‌شوند. همچنین نکته مهمی که در مورد بیماری‌های پریودنتال وجود دارد این است که افراد سیگاری حدود 64 درصد بیشتر نسبت به افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به بیماری‌های خطرناک دهان و دندان هستند.

در واقع مصرف سیگار باعث می‌شود تا با گذشت زمان باکتری‌های موجود در دهان به عمق بافت نرم لثه نفوذ کنند و پس از آن مشکلات جدی دهان و دندان از جمله بیماری‌های پریودنتال نیز آشکار شود.

تاثیر سیگار بر سلامت دهان و دندان
تاثیر سیگار بر سلامت دهان و دندان

التهاب لثه و عفونت لثه که بر اثر مصرف سیگار و دخانیات ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به آسیب دیدگی ریشه و مینای دندان نیز شود.

تخریب بافت نرم لثه در افراد سیگاری

زمانی که فرد برای مدت زمان طولانی سیگار یا دخانیات مصرف کند، این احتمال وجود دارد که نیکوتین موجود در سیگار باعث شود تا اکسیژن رسانی به بافت لثه با مشکلات جدی درگیر شود و پس از آن لثه با بیماری‌های دیگری از جمله عدم خون‌رسانی منظم به بافت لثه مواجه شود.

معمولاً به این دلیل که در افراد سیگاری، لثه‎‌ها دچار خون‌ریزی نمی‌شوند، فرد بیمار زمانی متوجه مشکلات دهان و دندان خواهد شد که بیماری پریودنتال پیشرفت کرده است.

گاهی نیز ممکن است با توجه به شدت بیماری، با رعایت برخی از موارد و تکمیل روند درمان، بیماری‌های پریودنتال تا حد زیادی درمان شوند، اما زمانی که بیماری‌های دهان و دندان در مرحله پیشرفته باشند، متاسفانه گاهی تنها راه درمان کشیدن دندان فرد بیمار است.

تغییر رنگ دندان بر اثر مصرف سیگار

یکی از مشکلات رایجی که افراد سیگاری با گذشت زمان با آن مواجه می‌شوند، تغییر رنگ دندان‌ها است. از آنجایی که دندان‌ها تاثیر بسیار زیادی بر چهره انسان دارند، به وجود آمدن هرگونه تغییر در آنها از جمله تغییر رنگ، می‌تواند تاثیرات بسیار منفی بر چهره و شخصیت فرد ایجاد کند.

معمولاً تغییر رنگ دندان‌ها بر اثر مصرف سیگار و دخانیات به تدریج اتفاق می‌افتد و در مراحل اولیه تنها کمی رنگ دندان‌ها زرد خواهد شد، اما با گذشت زمان و رعایت موارد بهداشتی دهان و دندان، رنگ‌ دندان‌ها قهوه‌ای خواهد شد.

نیاز است تا افرادی که سیگار و یا هر گونه دخانیات مصرف می‌کنند به این مورد توجه داشته باشند که تغییر رنگ دندان‌ها می‌تواند یک هشدار جدی باشد که ایجاد مشکلات جدید دهان و دندان را نشان دهد.

آیا دندان فرد سیگاری را می توان جرم گیری کرد؟

توصیه می‌شود افرادی که بر اثر مصرف سیگار دچار تغییر رنگ در دندان‌های خود شده‌اند، با مراجعه به دندانپزشک متخصص، اقدام به جرم گیری دندان کنند. البته باید به این مورد توجه داشته باشید که گاهی روند جرم‌گیری دندان در افرادی که برای مدت زمان طولانی سیگار مصرف کرده‌اند، کمی طولانی خواهد بود.

دقت داشته باشید در صورتی که فرد سیگاری اقدام به جرم‌گیری دندان کند، پس از آن باید مصرف سیگار و یا دخانیات را ترک و یا تا حد امکان کاهش دهد.

رعایت مسائل بهداشتی در افراد سیگاری

افرادی که سیگار و یا هر گونه دخانیات مصرف می‌کنند، بهتر است تا به این مورد توجه داشته باشند که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان و همچنین برای پیشگیری از ایجاد جرم بر روی دندان‌های خود باید مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

به عنوان مثال حداقل دو بار در طول روز دندان‌های خود را مسواک کنند. همچنین از محلول‌های دهان‌شویه حاوی فلوراید استفاده کنند و به صورت دوره‌ای برای بررسی دقیق وضعیت سلامت دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنند.

کلام آخر اینکه توصیه می‌شود تا افراد سیگاری برای حفظ سلامت خود تا حد امکان مصرف سیگار را کاهش و یا به طور کامل آن را ترک کنند.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *