این روزها تعداد خانم‌ها و آقایانی که طرفدار روش‌های اصلاح طرح لبخند نظیر ایمپلنت دندان، انواع کامپوزیت‌های زیبایی دندان و … هستند بسیار بیشتر از قبل است. کامپوزیت‌ کردن دندان رایج‌ترین روش برای برقراری زیبایی در دندان‌ها است، اما یکی از مسائل مهمی که افراد زیباجو قبل از انجام این تکنیک برایشان اهمیت دارد این است که بدانند چند درصد احتمال دارد که بعد از استفاده از این تکنیک به پوسیدگی دندان دچار شوند؟ آیا این تکنیک موجب پوسیدگی دندان خواهد شد؟ در این مقاله در ارتباط با تمامی این مسائل و روش‌های پیشگیری و غیره صحبت خواهیم کرد.

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت میشوند؟

متأسفانه امروزه هنوز بعضی افراد در ارتباط با تکنیک‌های زیبایی که انجام می‌دهند، اطلاعات مفید و کافی ندارند، به عنوان مثال برخی از خانم‌ها و آقایان تصور می‌کنند که بعد از انجام این روش، نیازی به توجه و نگهداری از دندان‌ها وجود ندارد، اما در واقع اینطور نیست، بلکه افراد باید بیشتر از دندان‌های خود نگهداری کنند. در ادامه به برخی از مواردی که موجب پوسیدگی دندان بعد از انجام این تکنیک و لمینیت می‌شوند، اشاره خواهیم داشت.

یکی از موارد مهم که باید در هر صورت به آن اهمیت داده شود، رعایت بهداشت دهان و دندان است. این مورد مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. برای رعایت بهداشت دهان و دندان باید به طور مداوم مسواک بزنید و نخ دندان استفاده کنید تا مواد غذایی در میان فواصل بین دندانی تجمع نیابد. برای ضدعفونی کردن دهان خود از دهانشویه‌های دارای فلوراید استفاده کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان از موارد مهم جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان است.
رعایت بهداشت دهان و دندان از موارد مهم جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان کامپوزیت شده است.

نوشیدنی‌های الکلی یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا که امروزه مصرف آنها میان مردم بسیار رایج شده است، باعث پوسیدگی‌های شدید دندان بعد از کامپوزیت می‌شوند. این نوع نوشیدنی‌ها سلامت دندان‌های سالم و نرمال را نیز تهدید می‌کنند و دندان‌های کامپوزیت شده را به مرور سست و آسیب دیده می‌کنند.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مقداری از مواد غذایی در بافت لثه شما تجمع یافته باشد که به اصطلاح به آنها پلاک می‌گویند. این نوع مشکل در افرادی که کامپوزیت‌های دندانشان به خوبی جایگذاری نشده باشد نیز رخ می‌دهد که بسیار سریع و در مدت زمانی کوتاه دندان‌ها پوسیده می‌شوند.

بسیاری از افراد به آسیب دیدگی دندان‌های خود توجه نمی‌کنند، اما باید این مورد را در نظر داشته باشید که اگر از کامپوزیت دندان استفاده می‌کنید، باید بیشتر از دندان‌های معمولی مراقب آنها باشید. مواد کامپوزیتی که بر سطح دندان قرار می‌گیرند، حساسیت شدیدی را برای دندان‌ها ایجاد می‌کنند که ممکن است، موجب پوسیدگی دندان‌ها شوند.

اقدامات مهم جلوگیری از پوسیدگی کامپوزیت دندان

همان طور که از متن مقاله متوجه شدید، با انجام بسیاری موارد ساده و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید از احتمال پوسیدگی دندان بعد از آنجا این تکنیک جلوگیری کنید. این تکنیک زیبایی دندان هیچ‌گاه به طور مستقیم سبب پوسیدگی دندان‌ها نخواهد شد، مگر اینکه عوامل بیرونی گفته شده مانند تجمع مواد غذایی، تجمع باکتری، ساییدگی دندان‌ها با آجیل و یا عدم رعایت بهداشت و غیره این مورد را رقم بزنند و وجود کامپوزیت‌ها سبب شود تا این مشکل شدت یابد، همچنین قابل ذکر است افرادی که این روش زیبایی دندان انجام داده‌اند، اما مصرف بیش از اندازه مواد حاوی قند مصنوعی مانند آدامس دارند، زودتر از سایر افراد با پوسیدگی دندان مواجه می‌شوند.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا و یا الکلی موجب تخریب عمقی دندان‌ها می‌شوند و سطح کامپوزیت دندان را به مرور از بین خواهند برد. افرادی که به مصرف دخانیات به خصوص سیگار عادت دارند، باید اطلاع داشته باشند که زودتر با پوسیدگی دندان مواجه خواهند شد و این مورد باید از جانب دندانپزشک در جلسه مشاوره‌ای ذکر خواهد شد.

مراقبت بعد از کامپوزیت برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

مراقبت‌های بعد از تکنیک‌های زیبایی دندان دارای اهمیت بسیار هستند. امروزه خوشبختانه این مورد که مسواک جدی گرفته نشود، بسیار کم شده است. بهترین دندانپزشک زیبایی به زیباجویان در جلسه مشاوره‌ای هشدار می‌دهد که 3 مرتبه مسواک در روز را جدی بگیرند. برای این نوع از دندان مسواک‌های مجزا و مخصوصی در داروخانه‌ها موجود است که موجب ساییدگی سطح کامپوزیت نمی‌شوند، همچنین باید برای جلوگیری از تجمع باکتری میان کامپوزیت‌های دندانی از نخ دندان استفاده کنید.

بعد از انجام کامپوزیت در صورت پوسیدگی آیا امکان برداشتن آن وجود دارد؟

یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای هر فرد ایجاد شود این است که اگر دندان کامپوزیت شده دچار پوسیدگی شد، قابلیت برداشت آن وجود دارد؟ همچنین در صورتی که امکان برداشت آن وجود دارد، در مراحل بعدی باید چکار کرد؟ پاسخ مثبت است و اگر دندان کامپوزیت شده دچار پوسیدگی شود، دندانپزشک بعد از بررسی‌های لازم آن را از دهان خارج می‌کند.

در مرحله بعدی تمامی عواملی که پوسیدگی را در این دندان‌ها به وجود آورده، رفع کرده و سپس کامپوزیت بعدی را جایگزین می‌کند. در صورتی که اندازه پوسیدگی به اندازه‌ای باشد که به مینای دندان آسیب وارد شده باشد، لازم است تا در این سطح مقداری تراش انجام شود و به همین دلیل باید صبور باشید تا آسیب و ناخوشی‌های مینای دندان و لثه برطرف شود و سپس از کامپوزیت جدید استفاده شود.

مهم‌ترین نکته برای این تکنیک این است که چکاپ‌های ماهیانه را از یاد نبرید. نکته دوم این است که در صورت وجود پوسیدگی در دندان‌‌ها باید تمامی این مشکلات برطرف شوند و بعد از آن از کامپوزیت جدید استفاده شود. تا زمانی که پوسیدگی دندان از بین نرود و بهبودی حاصل نشود، نباید فرد دوباره از این تکنیک استفاده کند.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *