آیا در رابطه با لثه تحلیل رفته اطلاعاتی دارید؟ افرادی که خواستار استفاده از ایمپلنت دندان هستند، تا حدودی با تکنیک پیوند استخوان فک آشنایی دارند. یکی از شروط انجام ایمپلنت با نتیجه موفقیت‌آمیز، این است که استخوان لثه دچار تحلیل نشده باشد تا بتواند پایه‌های ایمپلنت را به طور مستحکم نگه دارد. کیفیت استخوان فک در نهایت در چگونگی التیام یافتن زخم‌های جراحی نیز موثر است. در گذشته افرادی که دارای استخوان مناسب در فک نبودند، از انجام تکنیک‌های اصلاح طرح لبخند مانند ایمپلنت دندان محروم می‌ماندند. امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی، برای این اشخاص پیوند استخوان انجام می‌شود و فرد می‌تواند به راحتی از ایمپلنت دندان و جایگزین کردن دندان بهره ببرد.

پیوند استخوان فک چیست و چه کاربردی دارد؟

پیوند استخوان تکنیکی است که به استخوان موجود در فک، اندکی استخوان اضافه می‌شود و یا در صورتی که استخوان در ناحیه فک تحلیل رفته باشد، از پیوند استخوان جدید استفاده می‌شود. در صورتی که استخوان درست برای کاشت ایمپلنت وجود نداشته باشد، این نوع کاشت، محکم نگه داشته نمی‌شود و معمولاً نتیجه موفقی نخواهد داشت و بیمار ناچار است که ایمپلنت را از دهان خارج نماید و سپس از ابتدا پیوند استخوان انجام دهد.

هدف از ایمپلنت دندان این است که دندانی مستحکم جایگزین دندانی شود که آسیب دیده و یا از بین رفته است، بنابراین باید از روش‌های تقویت استخوان در صورت نیاز بهره برد که نتایج دلخواه رقم بخورد.

مزایای پیوند استخوان چیست؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت پیوند استخوان این است که احتمال موفقیت روش‌های ایمپلنت دندان یا همان کاشت دندان را افزایش می‌دهد. اگر این تکنیک وجود نداشت، افرادی که برای انجام روش ایمپلنت دندان دیر اقدام کرده بودند و استخوان لثه و فک آنها تحلیل رفته بود، نمی‌توانستند از این روش استفاده کنند.

مهم‌ترین مزیت پیوند استخوان فک، بالا بردن احتمال موفقیت ایمپلنت دندان و کاشت دندان است.
مهم‌ترین مزیت پیوند استخوان فک، بالا بردن احتمال موفقیت ایمپلنت دندان و کاشت دندان است.

منابع پیوند استخوان فک

منابع برای پیوند استخوان متعدد است و دندانپزشک بهترین تصمیم را خواهد گرفت. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

پیوند با استخوان خود بیمار یا اتوگرافت

بدن دارای نواحی است که بتوان از آن استخوان برای پیوند برداشت. پیوند استخوان فک از داخل دهان، نواحی چانه و یا از دندان آسیایی سوم در فک بالا یا از دندان‌ها پشتی بدست می‌آید. معمولاً به استخوان زیادی نیاز نمی‌شود که در این صورت می‌توانند از استخوان درشت نیز برای پیوند استخوان بردارند.

پیوند با استخوان انسان یا آلوگرافت

یکی از روش‌هایی که با هزینه معقولی انجام می‌شود، پیوند استخوان استریل و منجمد شده انسان است که در دسته تکنیک‌های ایمن قرار دارد.

پیوند با استخوان حیوان یا زنوگرافت

شاید تا به حال شنیده‌اید که برای پیوند استخوان، سال‌ها از استخوان گاو استفاده می‌کنند، زیرا حداقل میزان عفونت را برای انسان‌ها به همراه دارد.

پیوند استخوان با مواد معدنی سنتزی یا آلوپلاست

این نوع مواد معدنی سنتزی از جانب بدن پس زده نمی‌شوند و بسیار کارآمد هستند.

پیوند استخوان چه عوارضی دارد؟

عوارضی که ممکن است در برخی افراد بعد از عمل پیوند استخوان فک بروز کند، شامل موارد زیر است:

  • عفونت دهان و دندان
  • خونریزی در ناحیه برش
  • لخته شدن خون
  • رسیدن آسیب به عصب
  • پس زدن پیوند استخوان فک

چگونه برای پیوند استخوان آماده شویم؟

برای پیوند استخوان فک نیاز به آمادگی و انجام کار خاص ندارید، تنها لازم است تا با نکات مهم مراقبتی آشنا شوید. به عنوان شخصی که باید پیوند استخوان فک انجام دهد، لازم است که بدانید:

  • از خوردن و آشامیدن حدود 6 ساعت قبل از عمل پیوند استخوان خودداری کنید.
  • در صورتی که دارو‌های رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، باید به دندانپزشک اطلاع دهید تا عارضه خونریزی برای شما مشکل‌ساز نشود.
  • باید برای بعد از پیوند استخوان فک، با خود یک همراه داشته باشید.

پیوند استخوان فک چگونه انجام میشود؟

فرد قبل از اینکه عمل پیوند استخوان انجام شود، بی‌حسی دریافت کرده و سپس دهان نیز ضدعفونی می‌گردد. دندانپزشک، برشی در لثه ایجاد کرده تا به طور دقیق به ناحیه مورد نظر برای قرارگیری استخوان دسترسی پیدا کند. مواد استخوانی جهت پیوند در درون ناحیه مورد نظر جایگذاری شده و دندانپزشک اطمینان حاصل می‌کند که استخوان پیوند زده شده به خوبی در جای خود با ثبات قرار گیرد. در نهایت ناحیه برش خورده را بخیه می‌زنند و تا جلسه بعدی منتظر جوش خوردن و ترمیم این ناحیه می‌شود.

آیا عمل پیوند استخوان درد دارد؟

عمل پیوند استخوان که قبل از ایمپلنت برای بعضی اشخاص انجام می‌شود، در صورتی درد و ناخوشی برای افراد به همراه دارد که از مواد پیوندی خارجی استفاده شود. البته باید این مورد را بیان کرد که بی‌حسی در حین عمل پیوند استخوان سبب شده تا شخص هیچ‌گونه دردی را در آن زمان احساس نکند، اما به مرور با از بین رفتن اثر بی‌حسی، درد به مرور نمایان خواهد شد. باید به مدت چندین روز از داروهای ضد درد بعد از این نوع عمل استفاده شود، اما در صورتی که با مصرف مسکن نیز همچنان درد شدید دارید، باید آن را به جراح و دندانپزشک خود اطلاع دهید.

عوامل موثر بر هزینه پیوند استخوان فک

پیوند استخوان یک عمل جراحی بسیار مهم است که عوامل متعددی در میزان هزینه‌های آن تأثیر‌گذار است. مواردی مانند تصویربرداری از دهان و دندان و انواع بیماری‌های مرتبط با ناحیه دهان و دندان بر میزان هزینه پیوند استخوان افزوده می‌شود. دندانپزشک بسته به مهارت دارای هزینه‌هایی است که بهتر است برای انجام این موضوع به این موارد دقت زیادی نداشته باشید و بیشتر به کیفیت انجام تکنیک و مواد کاربردی اهمیت دهید. در صورتی که پیوند استخوان از جانب بدن بیمار پس زده شود، مشمول هزینه‌های دیگری نیز می‌شود. بهتر است برای اطلاع از میزان هزینه‌ها با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر پانته‌آ بلندیان به شماره 09302545284 تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *