ترمیم دندان که در اصطلاح به آن فیلینگ (Filling) گفته می‌شود، شامل تمام راهکارهای درمانی برای دندان‌های پوسیده و شکسته است. در واقع ترمیم دندان یا همان فیلینگ کمک می‌کند تا فرد بیمار دوباره بتواند از دندان آسیب دیده خود استفاده کند.

به طور کلی می‌توان گفت که دندان‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن محسوب می‌شوند که قابلیت ترمیم ندارند، به همین دلیل علاوه بر اینکه باید برای حفظ سلامت آنها تلاش شود، نیاز است تا در هنگام مواجه شدن با هر گونه مشکل از جمله ایجاد پوسیدگی، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه شود.

اگر قصد دارید تا دندان‌های خود را ترمیم کنید، حتماً این مورد را در نظر داشته باشید که تبحر و تخصص دندانپزشک می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روند درمان داشته باشد.

با مراجعه به کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر بلندیان می‌توانید از تشخیص و درمان حرفه‌ای برای ترمیم دندان‌های خود بهره‌مند شوید.

روند ترمیم دندان یا فیلینگ چگونه است؟

گاهی ممکن است خود بیمار متوجه پوسیدگی دندان‌های خود شود، در چنین مواردی توصیه می‌شود تا برای جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی و افزایش آسیب دندان، هر چه سریع‌تر به دندانپزشک متخصص مراجعه کنند.

البته در برخی از موارد ممکن است پوسیدگی به قدری کم باشد که فرد بیمار متوجه پوسیدگی دندان‌های خود نشود. به همین دلیل توصیه می‌شود تا حتماً در بازه‌های زمانی مشخص برای بررسی وضعیت سلامت دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

معمولاً زمانی که پوسیدگی و میزان آن توسط دندانپزشک تشخیص داده شود، روند درمان طبق مراحل زیر آغاز خواهد شد:

ترمیم دندان یا فیلینگ برای دندان‌های پوسیده و شکسته
ترمیم دندان یا فیلینگ برای دندان‌های پوسیده و شکسته

حذف بخش های پوسیده دندان

در گام نخست پس از تشخیص پوسیدگی و خرابی دندان، دندانپزشک اقدام به حذف بخش‌های پوسیده می‌کند. حذف بخش‌های پوسیده به این دلیل انجام می‌شود که پوسیدگی قابل گسترش و سرایت به سایر بخش‌ها و دندان‌های سالم است. پس از حذف بخش‌های پوسیده دندان، نیاز است تا با استفاده از موادی از جنس کامپوزیت و یا فلز که به آن آمالگام می‌گویند، پر شود.

به این نکته توجه داشته باشید، تا زمانی که پوسیدگی دندان به ریشه آن نرسیده، پالم دندان هنوز سالم است، در نتیجه می‌توان ترمیم دندان را با هزینه و درد کمتر انجام داد.

همچنین زمانی که پوسیده دندان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌توان با ترمیم به موقع طول عمر آن را نسب به درمان‌های پیشرفته‌تر مانند عصب کشی، افزایش داد.

اطمینان حاصل کردن از عدم آسیب به ریشه

معمولاً پس اینکه بخش‌های پوسیده دندان توسط دندانپزشک حذف و با مواد مخصوص پر و ترمیم شد، نیاز است تا در طی بازه‌های زمانی مشخص به دندانپزشک مراجعه کنید تا با انجام بررسی‌های دقیق و گرفتن عکس از دندان، از عدم پیشرفت پوسیدگی و آسیب به ریشه‌ها اطمینان حاصل شود.

چه زمان باید برای ترمیم دندان به دندانپزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی دندان‌هایی که دچار آسیب دیدگی و پوسیدگی شده‌اند با علائم خاصی همراه هستند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

ایجاد شکستگی

نخستین و بارزترین علامتی که نشان دهنده پوسیدگی دندان است و باید برای ترمیم دندان به دندانپزشک مراجعه کنید، ایجاد شکستگی در بخش‌هایی از دندان است. دقت داشته باشید که اگر دندان شما دچار شکستگی شد، نیاز است تا در اسرع وقت با مراجعه به دندانپزشک، برای ترمیم آن اقدام کنید.

احساس درد موقع خوردن غذا

دومین نشانه که می‌تواند علامتی از پوسیدگی دندان باشد، احساس درد در زمان خوردن غذا است. معمولاً این درد در حالی حس می‌شود که دندان به لحاظ ظاهری کاملاً سالم است. اغلب در چنین مواردی ممکن است که دندان از درون دچار پوسیدگی شده باشد.

حساس شدن دندان نسب به نوشیدنی های سرد و گرم

یکی دیگر از نشانه‌هایی که در مورد پوسیدگی دندان باید جدی گرفته شود، حساس شدن دندان نسبت به نوشیدنی‌های سرد و گرم است. اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید تا از وضعیت سلامت دندان‌های خود اطمینان حاصل کنید و یا در صورت نیاز در زمان مناسب برای ترمیم دندان پوسیده اقدام کنید.

عصب کشی دندان

معمولاً عصب کشی دندان زمانی انجام می‌شود که پوسیدگی و آسیب‌های دندان بیش از حد باشد. در چنین شرایطی معمولاً علاوه بر آسیب به تاج دندان، مشکلاتی از جمله التهاب عصب دندان و پالم نیز به وجود خواهد آمد. در چنین مواردی نیاز است تا برای ترمیم دندان از عصب‌کشی استفاده شود. عصب کشی کمک می‌کند تا با کشیدن عصب دندان و حذف پالم از درون دندان، درد آن کاهش پیدا کند، سپس درون دندان با مواد مخصوص پر خواهد شد.

در برخی از موارد به دلیل ایجاد آسیب‌های بسیار شدید، نیاز است تا دندان پس عصب کشی حتماً روکش شود، زیرا مقاومت خود را از دست داده است. در واقع روکش می‌تواند تا حد زیادی طول عمر دندان را افزایش دهد.

ایجاد آبسه بر روی لثه

در بسیاری از موارد ممکن است ظاهر دندان کاملاً سالم باشد، اما پوسیدگی‌هایی که از درون ایجاد می‌شود، منجر به ایجاد آبسه بر روی لثه خواهند شد. در نتیجه نیاز است تا آبسه‌هایی که به صورت ناگهانی ظاهر می‌شوند را جدی بگیرید و برای انجام بررسی‌های بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

پوسیدگی

رایج‌ترین موردی که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند، پوسیدگی دندان است. معمولاً پوسیدگی دندان زمانی ایجاد می‌شود که فرد در زمان مناسب برای تشخیص و درمان مشکلات دندان به دندانپزشک مراجعه نمی‌کند، اما باید به این مورد توجه داشته باشید در هر زمان که متوجه وجود مشکل در دندان‌های خود شدید باید برای درمان و ترمیم آنها اقدام کنید.

برای ترمیم دندان از چه موادی استفاده می شود؟

زمانی که بیمار به کلینیک دندانپزشکی دکتر بلندیان برای درمان و ترمیم دندان‌های خود مراجعه می‌کند، با توجه به تشخیص دندانپزشک، معمولاً از مواد زیر برای ترمیم استفاده می‌شود:

طلا

طلا مقاوم‌ترین نوع از مواد برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده است. حتی در گذشته نیز به این دلیل که طلا از ارزش بالایی برخوردار بود، برخی از افراد از آن به عنوان روکش برای افزایش زیبایی دندان‌های خود استفاده می‌کردند، اما به این دلیل که طلا یک فلز بسیار گران‌قیمت است، این روزها کمتر از آن برای پر و ترمیم کردن دندان‌های آسیب دیده استفاده می‌کنند.

آمالگام

آمالگام یک مواد بسیار مقاوم برای پر کردن دندان است. آمالگام در مقایسه با طلا از قیمت بسیار پایین‌تری برخوردار است، اما مانند طلا مقاومت بسیار بالایی دارد. آمالگام را می‌تواند یک مواد بسیار مناسب برای پر و ترمیم کردن دندان‌های آسیایی باشد، زیرا به دلیل فشار بالایی که دندان‌های عقبی تحمل می‌کنند، نیاز است تا از یک مواد مقاوم برای ترمیم آنها استفاده شود.

کامپوزیت

کامپوزیت همان ماده سفید رنگی است که برای ترمیم دندان‌های جلو از آن استفاده می‌شود. کامپوزیت در مقایسه با ماده طلا و آمالگام از مقاومت کمتری برخوردار است، اما به این دلیل که دندان‌های جلو فشار کمتری را نسبت به دندان‌های آسیایی تحمل می‌کنند، مواد کامپوزیت برای ترمیم آنها مناسب است. همچنین مواد کامپوزیت به این دلیل که دارای رنگ سفید است، کمک می‌کند تا دندان‌ها پس از ترمیم دارای ظاهری طبیعی باشند.

استفاده از روکش برای ترمیم دندان

گاهی ممکن است میزان آسیب دیدگی دندان‌ها در حدی باشد که پس از پر کردن، نیاز به مقاوم‌سازی داشته باشند. در چنین مواردی اغلب برای اینکه مقاومت دندان ترمیم شده افزایش پیدا کند، از روکش دندان استفاده می‌شود. روکش در واقع یک تاج مصنوعی است که بر روی دندان آسیب دیده قرار می‌گیرد و کمک می‌کند تا طول عمر دندان افزایش پیدا کند.

پس از ترمیم دندان باید به چه مواردی توجه داشت؟

به این مورد توجه داشته باشید که تمام دندان‌ها پس از ترمیم دیگر مقاومت یک دندان سالم را نخواهند داشت و از طرفی نیز آسیب‌پذیرتر خواهند شد. به همین دلیل افرادی که دندان‌های خود را ترمیم کرده‌اند، نیاز دارند تا به موارد زیر توجه داشته باشند:

  • استفاده از نخ دندان و مسواک کردن دندان‌ها حداقل دو بار در روز
  • خودداری از جویدن غذاهای سفت با دندان ترمیم شده
  • مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی معتبر برای بررسی وضعیت سلامت دندان‌ها

دقت داشته باشید که در صورت مواجه شدن با هرگونه مشکلی در رابطه با دندان‌ها نیاز است تا در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه و برای ترمیم آنها اقدام کنید.

متاسفانه در بسیاری از موارد به دلیل عدم مراجعه به موقع برای درمان و ترمیم دندان آسیب دیده، بسیاری از افراد دندان‌های خود را از دست خواهند داد. این اتفاق می‌تواند روند درمان را طولانی‌تر و پرهزینه‌تر کند، زیرا ممکن است که بیمار چاره‌ای جز جایگزین کردن پروتزهای مصنوعی به جای دندان طبیعی نداشته باشد.

حتماً این مورد را در نظر داشته باشید که اگر آسیب‎‌های دندان در زمان مناسب تشخیص داده و درمان شوند، تا حد زیادی می‌توان طول عمر آنها را افزایش داد، به طوری که فرد بتواند دندان طبیعی خود را تا آخر عمر حفظ کند.

هزینه ترمیم دندان چه قدر است؟

هزینه ترمیم کردن دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای دریافت هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دندانپزشکی دکتر بلندیان در تهران به شماره ۲۲۶۵۸۲۳۱-۰۲۱ یا ۰۹۳۰۲۵۴۵۲۸۴ تماس بگیرید یا در واتس‌اپ پیام ارسال کنید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 5]

2 نظر

    • سلام وقت بخیر
      لطفاً برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه یا دریافت نوبت با کلینیک ما به شماره ۰۹۳۰۲۵۴۵۲۸۴ تماس بگیرید یا در واتس اپ پیام دهید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *